Aktualności

Informacja z II Seminarium „STOP wykluczeniu cyfrowemu pielęgniarek! Nowe kompetencje – nowe możliwości”


W dniu 27.9.2018 r. odbyło się kole­jne już sem­i­nar­i­um II Sem­i­nar­i­um „STOP wyk­lucze­niu cyfrowe­mu pielęg­niarek! Nowe kom­pe­tenc­je – nowe możli­woś­ci”, orga­ni­zowane przez Akredy­towane przez Między­nar­o­dową Radę Pielęg­niarek Cen­trum Bada­nia i Roz­wo­ju ICNP® przy Uni­w­er­syte­cie Medy­cznym w Łodzi. W tym roku zor­ga­ni­zowane przy współpra­cy z Flo­renc­ja Fun­dac­ja na Rzecz Upowszech­ni­a­nia Cyfryza­cji i Roz­wo­ju Stan­dard­ów Opie­ki, która była głównym spon­sorem wydarzenia.

Celem sem­i­nar­i­um było przed­staw­ie­nie pro­gramów szkole­nia lid­erów cyfryza­cji w pielęg­niarst­wie oraz zaprezen­towanie narzędzi umożli­wia­ją­cych wdroże­nie e‑dokumentacji do pro­ce­su ksz­tałce­nia oraz obiek­ty­wnego mon­i­torowa­nia jakoś­ci i efek­ty­wnoś­ci pro­cesów opie­ki. Lid­erzy cyfryza­cji – pielęg­niar­ki i położne zain­tere­sowane roz­wo­jem kom­pe­tencji związanych z e‑dokumentacją oraz pop­u­laryza­cją zdobytej wiedzy w miejs­cu pra­cy spotkali się w Łodzi, w Cen­trum Klin­iczno-Dydak­ty­cznym UMed i zapoz­nali się z dobry­mi prak­tyka­mi wdraża­nia inter­op­er­a­cyjnoś­ci tech­nicznej i seman­ty­cznej w pielęg­niarst­wie.  Inic­jaty­wa kole­jnego już sem­i­nar­i­um poświę­conego tem­atyce e‑Zdrowia w Pielęg­niarst­wie wyni­ka z trud­noś­ci związanych z wdrażaniem rozwiązań tele­in­for­maty­cznych dla pielęg­niarek, pomi­mo że zarówno w „Strate­gii Roz­wo­ju e‑Zdrowia w Polsce na lata 2018 – 2022”, jak i Rekomen­dac­jach WHO wskazu­je się na istot­ność przy­go­towa­nia kadr medy­cznych do infor­matyza­cji ochrony zdrowia. W stan­dar­d­ach ksz­tałce­nia na kierunku pielęg­niarst­wo, jako jedynym kierunku medy­cznym, nie wskazano efek­tów ksz­tałce­nia, które poz­woliły­by na skuteczne przy­go­towanie użytkown­ików do rozu­mienia pro­ce­su infor­matyza­cji ochrony zdrowia, jej znaczenia dla praw­idłowej komu­nikacji i bez­pieczeńst­wa pac­jen­tów, jak również przetwarza­nia infor­ma­cji w sposób bez­pieczny, zapew­ni­a­ją­cy poufność z jed­noczes­nym zrozu­mie­niem ważnoś­ci jakoś­ci wprowadzanych danych.Rekomendacje między­nar­o­dowe wskazu­ją na konieczność wprowadzenia do naucza­nia na pier­wszym poziomie studiów – licenc­jat – zgod­nie z załącznikiem do Dyrek­ty­wy 55/2013/UE, treś­ci naucza­nia z zakre­su e‑Zdrowia, w tym rozwiązań IT. W Polsce jesteśmy przed zmi­ana­mi stan­dard­ów naucza­nia i wprowadze­nie nowych zagad­nień do naucza­nia wyma­ga przy­go­towa­nia przede wszys­tkim kadr dydak­ty­cznych do real­iza­cji rekomen­dacji w sposób jed­no­li­ty, pozwala­ją­cy na osiąg­nię­cie spójnych efek­tów ksz­tałce­nia. Dla samego pro­ce­su infor­matyza­cji znaczące jest też przy­go­towanie kadr zarządza­ją­cych w pielęg­niarst­wie, aby ta potrafiła zmierzyć się z imple­men­tacją nowych rozwiązań IT do ochrony zdrowia. Szkole­nia, zaprezen­towane pod­czas sem­i­nar­i­um przy­go­tu­ją intere­sar­iuszy, do korzys­ta­nia z e‑Zdrowia i pomogą w zdoby­ciu zau­fa­nia do pro­ce­su infor­matyza­cji. EBM wskazu­je, że sukces wdraża­nia rozwiązań infor­maty­cznych jest możli­wy dzię­ki prowad­zonym kom­plek­sowym szkole­niom użytkown­ików koń­cowych, pozwala­ją­cym na rozu­mie­nie wdrażanych pro­cesów i ich znaczenia dla zarządza­nia wiedzą – poli­ty­ki zdrowotnej.W tym celu Uni­w­er­syte­cie Medy­cznym  w Łodzi przy­go­towano Aplikację pozwala­jącą na prowadze­nie pro­ce­su pielęg­nowa­nia – pielęg­niars­kich ścieżek klin­icznych z wyko­rzys­taniem narzędzi IT. Narzędzie wdrożono do dydak­ty­ki na UM w Łodzi, UJ w Krakowie i GUMed. Doświad­cze­nie poszczegól­nych jed­nos­tek wdraża­ją­cych różne rozwiąza­nia IT do dydak­ty­ki,  poz­woli na wypra­cow­anie jed­no­li­tych stan­dard­ów naucza­nia. Przy­go­towane w rezulta­cie współdzi­ała­nia efek­ty ksz­tałce­nia poz­wolą na rozpoczę­cia naucza­nia  przed­mio­tu „Infor­maty­ka pielęg­niars­ka”, który to  przed­miot od kilkudziesię­ciu lat jest przed­miotem real­iza­cji w dydak­tyce, w wielu kra­jach na świecie. Przy­go­towu­jąc środowisko do zmi­an wydano, w 2018 r., książkę „E‑Zdrowie. Wprowadze­nie do infor­maty­ki w pielęg­niarst­wie”. W książce pokazać doświad­cze­nie innych kra­jów w naucza­niu infor­maty­ki pielęg­niarskiej, wskazać kierunek naucza­nia tego przed­mio­tu w Polsce. Pod­czas kon­fer­encji zaprezen­towano refer­aty doty­czące doku­men­tacji medy­cznej, jakoś­ci danych, pro­ce­su przekazy­wa­nia wiedzy oraz wyko­rzys­ta­nia narzędzi do przy­go­towa­nia prac z „case study” z wyko­rzys­taniem intero­pra­cyjnoś­ci tech­nicznej i seman­ty­cznej. Już po raz kole­jny uczest­ni­cy mogli wysłuchać zdal­nego wykładu dr Kaje­tana Wojsy­ka z Cen­trum Sys­temów Infor­ma­cyjnych Ochrony Zdrowia, oraz dr Han­ny Grabowskiej z Gdańskiego Uni­w­er­syte­tu Medy­cznego. Dzię­ki nowoczes­nym tech­nolo­giom udało się przeprowadz­ić sprawnie wykłady z zad­owole­niem dla uczest­ników.

Pod­czas Sem­i­nar­i­um odbyły się także warsz­taty RODO przeprowad­zone przez dr Pio­tra Szynkiewicza, zor­ga­ni­zowane przez fir­mę Prometriq. Uczest­niczy szkole­nia mogą kon­tyn­uować rozwi­janie kom­pe­tencji w tym zakre­sie z wyko­rzys­taniem e‑learningu.

Pielęg­niar­ki są bro­kera­mi infor­ma­cji w sys­temie ochrony zdrowia i przy­go­towanie kadry do tej zmi­any jest kluc­zowe dla wdroże­nia infor­matyza­cji w ochronie zdrowia, aż 50% danych niezbęd­nych dla sys­te­mu infor­ma­cji wprowadzanych przez pielęg­niar­ki. Nie zatrzy­mamy pro­ce­su infor­matyza­cji. Inic­jaty­wą, taką jak ta próbu­je­my przy­go­tować środowisko na zmi­any i zaprzy­jaźnić użytkown­ików narzędzi IT z cyfryza­cją w ochronie zdrowia.

dr Doro­ta Kilańs­ka
Prezes Fun­dacji Flo­renc­ja,
Dyrek­tor Akredy­towanego przez ICN Cen­trum Bada­nia i Roz­wo­ju ICNP® przy UMed w Łodzi

  • Opublikowano: 3 października 2018
Podziel się na:
godło Polski

Uni­w­er­sytet Medy­czny w Łodzi
Ale­ja T. Koś­ciusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

Zna­jdź nas!

BIP