Aktualności

Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce


11 lutego obchodzil­iśmy Między­nar­o­dowy Dzień Kobi­et i Dziew­cząt w Nauce. Jak wyni­ka z rapor­tu She Fig­ures 2018, opra­cowywanego na zlece­nie Komisji Europe­jskiej, licz­ba kobi­et w Europie real­izu­ją­cych się w ramach kari­ery naukowej powoli wzras­ta. Jed­nak kobi­ety nadal są znacznie niedoreprezen­towane, a ich potenc­jał nie jest w pełni rozpoz­nany i ceniony.
A jak sytu­ac­ja wyglą­da w Uni­w­er­syte­cie Medy­cznym w Łodzi?

Obec­nie uczel­nia zatrud­nia więcej kobi­et, stanow­ią one 65% zatrud­nionych. Przewa­ga liczeb­na pań doty­czy wszys­t­kich grup pra­cown­iczych – nauczy­cieli aka­demic­kich, pra­cown­ików naukowo-tech­nicznych, admin­is­tracji i obsłu­gi. Kobi­ety mają niez­naczną przewagę pro­cen­tową wśród uni­w­er­syteck­iej kadr menedżer­skiej (kierown­ików, dyrek­torów jed­nos­tek admin­is­tra­cyjnych oraz kierown­ików jed­nos­tek naukowo-dydak­ty­cznych) – 54%. Na czele trzech uczel­ni­anych wydzi­ałów sto­ją kobi­ety, stanow­ią one również więk­szość wśród prodziekanów tych wydzi­ałów.
Nasze badacz­ki kieru­ją pro­jek­ta­mi naukowy­mi, pub­liku­ją w uznanych cza­sopis­mach naukowych i otrzy­mu­ją prestiżowe stype­n­dia. W lat­ach 2017 – 2020 kobi­ety kierowały 54. pro­jek­ta­mi kra­jowy­mi finan­sowany­mi z Nar­o­dowego Cen­trum Nau­ki, nato­mi­ast mężczyźni 41. Spośród pra­cown­ików uczel­ni, którzy w lat­ach 2017 – 2020 uzyskały stopień dok­to­ra habil­i­towanego, aż 68% stanow­iły kobi­ety, a licz­ba uzyskanych w tym samym cza­sie pro­fesur wyniosła 21 wśród kobi­et i 19 wśród mężczyzn.

Nasza uczel­nia wykonu­je swo­je zada­nia statu­towe, real­izu­jąc zasadę równoś­ci szans i niedyskrymi­nacji. W 2019 r. otrzy­mal­iśmy sta­tus HR Excel­lence in Research, który jest nie tylko wyróżnie­niem, ale przede wszys­tkim zobow­iązaniem do ciągłego doskonale­nia poli­ty­ki kadrowej i rekru­ta­cyjnej, w tym mon­i­torowa­nia sytu­acji równouprawnienia płci oraz pode­j­mowa­nia dzi­ałań na rzecz wyrówny­wa­nia szans i zarządza­nia różnorod­noś­cią w uczel­ni – zaz­nacza prof. Lucy­na Woź­ni­ak, Prorek­tor ds. Roz­wo­ju Nau­ki i Współpra­cy Między­nar­o­dowej.

W uni­w­er­syte­cie funkcjonu­ją pro­ce­dury związane z przestrze­ganiem sze­roko rozu­mi­anej równoś­ci i równouprawnienia — powołano Komisję ds. prze­ci­wdzi­ała­nia mob­bin­gowi oraz wdrożono Prze­wod­nik dobrych prak­tyk w pro­ce­sie rekru­tacji i zatrud­ni­a­nia.

Dokładamy również wszel­kich starań, aby uwzględ­ni­ać per­spek­ty­wę płci w różnych obszarach i dzi­ała­ni­ach pode­j­mowanych w uczel­ni. Orga­nizu­je­my warsz­taty poświę­cone roli kobi­et w nauce i edukacji, wprowadza­my udo­god­nienia pozwala­jące na łącze­nie pra­cy z życiem pry­wat­nym, pro­mu­je­my przykłady dobrych prak­tyk w celu wzmac­ni­a­nia pozy­cji kobi­et w nauce.

Licz­by i statys­t­ki są ważne, ponieważ pozwala­ją nam wery­fikować efek­ty pode­j­mowanych dzi­ałań. Ważniejsze wyda­je się być jed­nak codzi­enne ksz­tał­towanie kul­tu­ry orga­ni­za­cyjnej naszej uczel­ni, opartej na wza­jem­nym sza­cunku, zrozu­mie­niu i otwartoś­ci na różnorod­ność. Bycie lid­erem w obszarze równouprawnienia płci zobow­iązu­je. Będziemy dalej mon­i­torować sytu­ację i pro­mować pozy­ty­wne wzorce – pod­kreśla prof. Radzisław Kordek, Rek­tor Uni­w­er­syte­tu Medy­cznego w Łodzi.

Uni­w­er­sytet Medy­czny w Łodzi planu­je real­iza­cję kole­jnych dzi­ałań w ramach wdraża­nia do prak­ty­ki aka­demick­iej idei różnorod­noś­ci oraz kon­sek­wentne mon­i­torowanie sytu­acji w obszarze przestrze­ga­nia zasad równoś­ci i zapo­b­ie­ga­nia dyskrymi­nacji.

  • Opublikowano: 12 lutego 2021
Podziel się na:
godło Polski

Uni­w­er­sytet Medy­czny w Łodzi
Ale­ja T. Koś­ciusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP