Ogólnouczelniana elektroniczna ankieta ewaluacyjna Uniwersytet Medyczny w Łodzi
W Uniwersytecie Medycznym w Łodzi obowiązują ogólnouczelniane elektroniczne ankiety ewaluacyjne, w których studenci oceniają pracę nauczycieli akademickich oraz jednostki naukowo-dydaktycznych (wzory ankiet stanowią załącznik 1 i 2 do niniejszego opracowania). Ankiety wypełniane są przez studentów za pomocą aplikacji mStudia lub w Wirtualnej Uczelni (https://wu10.umed.lodz.pl/), w której udostępnione są ankiety umożliwiające ocenę nauczycieli akademickich oraz jednostki naukowo-dydaktyczne.
Za pomocą Wirtualnej Uczelni prezentowane są również wyniki ankiet ocenionym nauczycielom. Każdy nauczyciel – po zakończonym semestrze i publikacji wyników ankiet ma dostęp do swoich wyników oraz komentarzy studentów. Kierownik jednostki ma dostęp do wyników wszystkich pracowników jednostki.
Z przeprowadzonych ankiet zawierających wszystkie oceny sporządzane są co semestr raporty dla każdego Wydziału/Oddziału, które to dokumenty przekazywane są:
- Władzom Uczelni – wszystkie raporty,
- Władzom Wydziału/Oddziału – raporty dotyczące Wydziałów i Oddziałów.
Uczelnia dokłada starań aby motywować studentów do wypełniania ankiet ewaluacyjnych, które mają na celu zacieśnienie współpracy ze studentami, poprzez umożliwienie przekazania Władzom Uczelni sugestii dotyczących jakości kształcenia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi z perspektywy studentów.
Posiadane dzięki ankietom informacje przekładają się na podejmowane decyzje – również kadrowe, pozwalają bardziej efektywnie dostosowywać się do zmieniających się warunków oraz reagować na sygnały ostrzegawcze. Są przede wszystkim narzędziem dla nauczycieli umożliwiającym doskonalenie i rozwój warsztatu dydaktycznego przez co możliwe jest osiąganie lepszych efektów dydaktycznych, a także kształtują pozytywne relacje kadry dydaktycznej ze studentami.
- w roku akademickim 2018/2019 – studenci wypełnili łącznie 42.505 ankiet, w tym 25.617 ankiet oceniających nauczycieli oraz 16.888 ankiet oceniających jednostkę naukowo-dydaktyczną
- w roku akademickim 2019/2020 – studenci wypełnili łącznie 50.121 ankiet, w tym 30.588 ankiet oceniających nauczycieli, oraz 19.173 ankiety oceniające jednostkę naukowo-dydaktyczną
- w roku akademickim 2020/2021 – studenci wypełnili łącznie 57.551 ankiet, , w tym 37.796 ankiet oceniających nauczycieli oraz 19.755 ankiety oceniające jednostkę naukowo-dydaktyczną
- w roku akademickim 2021/2022 – studenci wypełnili łącznie 37.164 ankiety, w tym 31.510 ankiet oceniających nauczycieli oraz 5654 ankiety oceniające jednostkę naukowo-dydaktyczną
Typ ankiety: | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 |
oceniająca nauczyciela | 25617 | 30588 | 37796 | 31510 |
oceniająca jednostkę | 16888 | 19173 | 19755 | 5654 |
razem | 42505 | 50121 | 57551 | 37164 |
Na podstawie wyników ankiet realizowane są zarówno działania nagradzające, jak również działania korygujące.
W ramach działań naprawczych — w przypadku otrzymania przez nauczyciela oceny niskiej lub bardzo niskiej, realizowana jest procedura postępowania określona w § 5 Uchwały nr 140/2017 z dnia 14 grudnia 2017 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie wprowadzenia ogólnouczelnianych ankiet oceniających jakość procesu kształcenia wraz z arkuszami zaleceń doradczo-doskonalących w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi – tj. procedura zgodnie z którą z nauczycielem prowadzona jest rozmowa doskonaląca z Dziekanem Wydziału oraz sporządzenie na tej podstawie arkusza zaleceń.
W ramach działań motywujących — wyróżniających Najlepszych Nauczycieli nieustannie organizowany jest konkurs dla Najlepszego Nauczyciela UMED. Od roku akademickiego 2015/2016 przyznajemy tytuł Najlepszego Nauczyciela UMED na podstawie ogólnouczelnianych ankiet ewaluacyjnych, a zwieńczeniem tego konkursu jest uroczysta Gala wręczenia Dyplomów oraz upominków. Od roku akademickiego 2019/2020 po raz pierwszy przyznano nagrody pieniężne w kwocie 5.000 zł dla wszystkich laureatów konkursu dla Najlepszego Nauczyciela (za rok 2018/2019). Wprowadzenie dodatkowej gratyfikacji przyczyniło się do zwiększenia popularności konkursu, a co za tym idzie – chęci uzyskania coraz lepszych ocen w ankietach przez nauczycieli co bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości kształcenia.