Grupa polskich pielęgniarek podczas 30 Kongresu ICN
W dniach 9–13 czerwca 2025 r. w Helsinkach odbył się jubileuszowy 30. Kongres Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (International Council of Nurses – ICN). Tegoroczna edycja zgromadziła ponad 6800 delegatów z całego świata, a motywem przewodnim wydarzenia było hasło: „The Power of Nursing to Change the World”.
Uniwersytet Medyczny w Łodzi reprezentowały:
• dr hab. n. o zdr. Dorota Kilańska, RN, prof. UM
• dr n. o zdr. Paulina Szydłowska-Pawlak
z Zakładu Koordynowanej Opieki.
Podczas tegorocznego Kongresu ICN w Helsinkach zatwierdzono nową, współczesną definicję pielęgniarstwa („nursing”) oraz pielęgniarki („a nurse”). Opracowana przez ICN w ramach projektu „Definition of Nursing Project” została wypracowana po szerokich konsultacjach międzynarodowych i przyjęta przez Radę Przedstawicieli Narodowych Stowarzyszeń Pielęgniarskich (CNR) w czerwcu 2025 roku.
W tym samym czasie, podczas ceremonii zamknięcia Kongresu, wybrano pierwszego w historii ICN mężczyznę na stanowisko Prezesa – Dr José Luisa Cobosa Serrano (Hiszpania), który objął tę funkcję na kolejną, czteroletnią kadencję. Dokonało się to podczas spotkania Rady Narodowych Stowarzyszeń Pielęgniarskich w Helsinkach. Serrano zapowiedział, że jego mottem będzie „empowerment” – wzmocnienie głosu pielęgniarek, ich krajowych organizacji i samego ICN. Mieliśmy okazję kilkukrotnie gościć Jose w UMED podczas różnych międzynarodowych wydarzeń, cieszymy się na ten wybór.
Wystąpienia i aktywności przedstawicielek UMED
EFN Symposium – Digitalisation of the EU Healthcare Systems
Prof. Kilańska została zaproszona przez European Federation of Nurses Associations (EFN) do udziału w pierwszym w historii kongresów ICN sympozjum europejskim poświęconym cyfryzacji pielęgniarstwa. Podczas wystąpienia zaprezentowała doświadczenia Polski w zakresie: wdrażania sztucznej inteligencji w opiece pielęgniarskiej; stosowania Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej ICNP®; budowy ścieżek klinicznych w notacji BPMN oraz udziału pielęgniarek w projektowaniu i wdrażaniu narzędzi e‑zdrowia.
Moderacja sesji naukowej – „Machine Learning and Predictive Analytics in Patient Care”.
Po raz pierwszy polska pielęgniarka moderowała sesję naukową na zaproszenie Międzynarodowej Rady Pielęgniarek na kongresie ICN. Prof. Kilańska przewodniczyła sesji poświęconej uczeniu maszynowemu i analityce predykcyjnej w opiece nad pacjentem, w której przedstawiono przełomowe badania z wykorzystaniem AI do predykcji zdarzeń niepożądanych i ryzyk klinicznych. Była to już druga sesja prowadzona przez pielęgniarkę z Polski. Poprzednią sesję główną prof. Kilańska prowadziła w 2016 r. „Dziewięć lat temu wspólnie z międzynarodowym środowiskiem pielęgniarek promowałyśmy w Barcelonie prawo do przepisywania leków przez pielęgniarki. Dziś wracam do tej globalnej przestrzeni jako promotorka integracji sztucznej inteligencji z praktyką pielęgniarską. To wielka odpowiedzialność i powód do dumy.” – mówi dr hab. Dorota Kilańska.
Zakwalifikowane wystąpienia naukowe z udziałem przedstawicielek UMED
Spośród 10 tys. abstraktów zgłoszonych na Kongres zakwalifikowano 500, wśród nich znalało się aż kilka prac przedstawicielek UM w Łodzi: Cost-Effectiveness Analysis of Improving Nurses’ Education Level in the Context of In-Hospital Mortality – prezentacja ustna pokazująca efektywność kosztową opieki pielęgniarskiej w zależności od poziomu wykształcenia, a także e‑postery: Economic value of nursing care for neurological patients with hospital pressure ulcers; Economic evaluation of the prevention of falls oraz efekt projektu realizowanego w uczelni w latach 2020–2022 — AHEAD Project: Impact of ‑Enhanced Decision Support, który przygotowała mgr Justyna Kupis.
W ramach sesji plakatowej mgr Paulina Szydłowska-Pawlak przedstawiła również badania dotyczące wpływu obsad pielęgniarskich i standardów opieki na Missed Care u noworodków podłączonych do ECMO, wskazując na potrzebę przeglądu obowiązujących norm w neonatologii.
Uczestniczki Kongresu wzięły udział w jubileuszowym spotkaniu Konsorcjum ICNP®, obchodzącym 35-lecie rozwoju Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej, oraz ICNP Symposium. UM jako Akredytowane Centrum Badania i Rozwoju ICNP® brał udział w pracach nad nową strategią współpracy ze SNOMED CT i kierunkami wdrażania ICNP jako narzędzia polityki zdrowotnej i praktyki klinicznej, a także skomunikowania opisów pacjentów za pomocą ustrukturyzowanej terminologii pielęgniarskiej, wdrażanie dzięki UMED do dydaktyki i praktyki klinicznej w Polsce.
Definicja „pielęgniarstwa”
Pielęgniarstwo to zawód poświęcony ochronie prawa każdego człowieka do korzystania z najwyższego osiągalnego poziomu zdrowia, realizowany poprzez wspólne zaangażowanie w zapewnianie współpracującej, kulturowo bezpiecznej i zorientowanej na osobę opieki oraz świadczeń zdrowotnych.
Pielęgniarstwo działa na rzecz i w imieniu ludzi, promując ich równy dostęp do zdrowia i opieki zdrowotnej oraz do bezpiecznego, zrównoważonego środowiska.
Praktyka pielęgniarska odzwierciedla filozofię i wartości zawodu, realizując profesjonalną opiekę w najbardziej osobistych aspektach zdrowia człowieka.
Pielęgniarstwo wspiera zdrowie, chroni bezpieczeństwo i ciągłość opieki, a także zarządza i przewodzi organizacjom oraz systemom opieki zdrowotnej.
Praktyka pielęgniarska opiera się na unikalnym połączeniu wiedzy naukowej dyscypliny, umiejętności technicznych, standardów etycznych oraz terapeutycznych relacji.
Pielęgniarstwo kieruje się współczuciem, sprawiedliwością społeczną i troską o lepszą przyszłość dla ludzkości.
Definicja „pielęgniarki / pielęgniarza”
Pielęgniarka/pielęgniarz to profesjonalistka/profesjonalista wykształcona(-y) w zakresie naukowej wiedzy, umiejętności i filozofii pielęgniarstwa, uprawniona(-y) do wykonywania zawodu na podstawie ustalonych standardów praktyki oraz kodeksów etycznych.
Pielęgniarki i pielęgniarze podnoszą poziom świadomości zdrowotnej, promują zdrowie, zapobiegają chorobom, chronią bezpieczeństwo pacjentów, łagodzą cierpienie, wspierają powrót do zdrowia i adaptację, a także dbają o zachowanie godności człowieka przez całe życie i w jego kresie.
Pracują samodzielnie i zespołowo w różnych środowiskach, poprawiając stan zdrowia poprzez rzecznictwo, podejmowanie decyzji opartych na dowodach oraz kulturowo bezpieczne, terapeutyczne relacje.
Zapewniają zorientowaną na osobę, empatyczną opiekę kliniczną i społeczną, zarządzają świadczeniami, wzmacniają systemy ochrony zdrowia, rozwijają zdrowie publiczne i populacyjne oraz wspierają bezpieczne i zrównoważone środowisko.
Pielęgniarki i pielęgniarze są liderami, edukatorami, badaczami, rzecznikami, innowatorami i twórcami polityki zdrowotnej, działającymi na rzecz poprawy wyników zdrowotnych.
Pełnią unikalną rolę w opiece zdrowotnej nad ludźmi w każdym wieku i we wszystkich środowiskach, budując zaufanie jednostek, rodzin i społeczności oraz zdobywając cenny wgląd w doświadczenia zdrowia i choroby.
Na fundamencie spersonalizowanej opieki bezpośredniej i społecznej pielęgniarki i pielęgniarze rozwijają swoje kompetencje poprzez ustawiczne kształcenie, badania naukowe i poszukiwanie najlepszych praktyk.
Zakres kompetencji pielęgniarki/pielęgniarza jest określany przez poziom wykształcenia, doświadczenia, kompetencji, standardy zawodowe oraz uprawnienia prawne.
Odgrywają oni kluczową rolę w koordynowaniu, nadzorze i delegowaniu zadań innym osobom wspierającym proces świadczenia opieki zdrowotnej.
Często znajdując się na pierwszej linii opieki, reagują na katastrofy, konflikty i sytuacje kryzysowe, wykazując odwagę, zaangażowanie, elastyczność i oddanie na rzecz zdrowia ludzi, społeczności i środowiska.
Organizatorzy:
Kongresu ICN – International Council of Nurses (1899) – federacja zrzeszająca ponad 130 stowarzyszeń pielęgniarskich, reprezentujących miliony pielęgniarek na świecie
Sesji EFN – European Federation of Nurses Associations (1970) – organizacja działająca na rzecz integracji polityki pielęgniarskiej w Europie, reprezentująca 36 krajów członkowskich w instytucjach UE
Przygotowały: dr hab. Dorota Kilańska, prof. UM; dr Paulina Szydłowska-Pawlak