Aktualności

Grupa polskich pielęgniarek podczas 30 Kongresu ICN


Grupa polskich pielęgniarek

W dniach 9–13 czerw­ca 2025 r. w Hel­sin­kach odbył się jubi­le­uszo­wy 30. Kon­gres Mię­dzy­na­ro­do­wej Rady Pie­lę­gnia­rek (Inter­na­tio­nal Coun­cil of Nur­ses – ICN). Tego­rocz­na edy­cja zgro­ma­dzi­ła ponad 6800 dele­ga­tów z całe­go świa­ta, a moty­wem prze­wod­nim wyda­rze­nia było hasło: „The Power of Nur­sing to Chan­ge the World”.

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi repre­zen­to­wa­ły:
• dr hab. n. o zdr. Doro­ta Kilań­ska, RN, prof. UM
• dr n. o zdr. Pau­li­na Szy­dłow­ska-Paw­lak
z Zakła­du Koor­dy­no­wa­nej Opie­ki.

Pod­czas tego­rocz­ne­go Kon­gre­su ICN w Hel­sin­kach zatwier­dzo­no nową, współ­cze­sną defi­ni­cję pie­lę­gniar­stwa („nur­sing”) oraz pie­lę­gniar­ki („a nur­se”). Opra­co­wa­na przez ICN w ramach pro­jek­tu „Defi­ni­tion of Nur­sing Pro­ject” zosta­ła wypra­co­wa­na po sze­ro­kich kon­sul­ta­cjach mię­dzy­na­ro­do­wych i przy­ję­ta przez Radę Przed­sta­wi­cie­li Naro­do­wych Sto­wa­rzy­szeń Pie­lę­gniar­skich (CNR) w czerw­cu 2025 roku.

W tym samym cza­sie, pod­czas cere­mo­nii zamknię­cia Kon­gre­su, wybra­no pierw­sze­go w histo­rii ICN męż­czy­znę na sta­no­wi­sko Pre­ze­sa – Dr José Luisa Cobo­sa Ser­ra­no (Hisz­pa­nia), któ­ry objął tę funk­cję na kolej­ną, czte­ro­let­nią kaden­cję. Doko­na­ło się to pod­czas spo­tka­nia Rady Naro­do­wych Sto­wa­rzy­szeń Pie­lę­gniar­skich w Hel­sin­kach. Ser­ra­no zapo­wie­dział, że jego mot­tem będzie „empo­wer­ment” – wzmoc­nie­nie gło­su pie­lę­gnia­rek, ich kra­jo­wych orga­ni­za­cji i same­go ICN.  Mie­li­śmy oka­zję kil­ku­krot­nie gościć Jose w UMED pod­czas róż­nych mię­dzy­na­ro­do­wych wyda­rzeń, cie­szy­my się na ten wybór.

Wystą­pie­nia i aktyw­no­ści przed­sta­wi­cie­lek UMED

EFN Sym­po­sium – Digi­ta­li­sa­tion of the EU Heal­th­ca­re Sys­tems
Prof. Kilań­ska zosta­ła zapro­szo­na przez Euro­pe­an Fede­ra­tion of Nur­ses Asso­cia­tions (EFN) do udzia­łu w pierw­szym w histo­rii kon­gre­sów ICN sym­po­zjum euro­pej­skim poświę­co­nym cyfry­za­cji pie­lę­gniar­stwa. Pod­czas wystą­pie­nia zapre­zen­to­wa­ła doświad­cze­nia Pol­ski w zakre­sie: wdra­ża­nia sztucz­nej inte­li­gen­cji w opie­ce pie­lę­gniar­skiej; sto­so­wa­nia Mię­dzy­na­ro­do­wej Kla­sy­fi­ka­cji Prak­ty­ki Pie­lę­gniar­skiej ICNP®; budo­wy ście­żek kli­nicz­nych w nota­cji BPMN oraz udzia­łu pie­lę­gnia­rek w pro­jek­to­wa­niu i wdra­ża­niu narzę­dzi e‑zdrowia.

Mode­ra­cja sesji nauko­wej – „Machi­ne Lear­ning and Pre­dic­ti­ve Ana­ly­tics in Patient Care”.
Po raz pierw­szy pol­ska pie­lę­gniar­ka mode­ro­wa­ła sesję nauko­wą na zapro­sze­nie Mię­dzy­na­ro­do­wej Rady Pie­lę­gnia­rek na kon­gre­sie ICN. Prof. Kilań­ska prze­wod­ni­czy­ła sesji poświę­co­nej ucze­niu maszy­no­we­mu i ana­li­ty­ce pre­dyk­cyj­nej w opie­ce nad pacjen­tem, w któ­rej przed­sta­wio­no prze­ło­mo­we bada­nia z wyko­rzy­sta­niem AI do pre­dyk­cji zda­rzeń nie­po­żą­da­nych i ryzyk kli­nicz­nych. Była to już dru­ga sesja pro­wa­dzo­na przez pie­lę­gniar­kę z Pol­ski. Poprzed­nią sesję głów­ną prof. Kilań­ska pro­wa­dzi­ła w 2016 r. „Dzie­więć lat temu wspól­nie z mię­dzy­na­ro­do­wym śro­do­wi­skiem pie­lę­gnia­rek pro­mo­wa­ły­śmy w Bar­ce­lo­nie pra­wo do prze­pi­sy­wa­nia leków przez pie­lę­gniar­ki. Dziś wra­cam do tej glo­bal­nej prze­strze­ni jako pro­mo­tor­ka inte­gra­cji sztucz­nej inte­li­gen­cji z prak­ty­ką pie­lę­gniar­ską. To wiel­ka odpo­wie­dzial­ność i powód do dumy.” – mówi dr hab. Doro­ta Kilań­ska.

Zakwa­li­fi­ko­wa­ne wystą­pie­nia nauko­we z udzia­łem przed­sta­wi­cie­lek UMED

Spo­śród 10 tys. abs­trak­tów zgło­szo­nych na Kon­gres zakwa­li­fi­ko­wa­no 500, wśród nich zna­la­ło się aż kil­ka prac przed­sta­wi­cie­lek UM w Łodzi: Cost-Effec­ti­ve­ness Ana­ly­sis of Impro­ving Nur­ses’ Edu­ca­tion Level in the Con­text of In-Hospi­tal Mor­ta­li­ty – pre­zen­ta­cja ust­na poka­zu­ją­ca efek­tyw­ność kosz­to­wą opie­ki pie­lę­gniar­skiej w zależ­no­ści od pozio­mu wykształ­ce­nia, a tak­że e‑postery:  Eco­no­mic value of nur­sing care for neu­ro­lo­gi­cal patients with hospi­tal pres­su­re ulcers; Eco­no­mic eva­lu­ation of the pre­ven­tion of falls  oraz efekt pro­jek­tu reali­zo­wa­ne­go w uczel­ni w latach 2020–2022 — AHEAD Pro­ject: Impact of ‑Enhan­ced Deci­sion Sup­port, któ­ry przy­go­to­wa­ła mgr Justy­na Kupis.

W ramach sesji pla­ka­to­wej mgr Pau­li­na Szy­dłow­ska-Paw­lak przed­sta­wi­ła rów­nież bada­nia doty­czą­ce wpły­wu obsad pie­lę­gniar­skich i stan­dar­dów opie­ki na Mis­sed Care u nowo­rod­ków pod­łą­czo­nych do ECMO, wska­zu­jąc na potrze­bę prze­glą­du obo­wią­zu­ją­cych norm w neo­na­to­lo­gii.

Uczest­nicz­ki Kon­gre­su wzię­ły udział w jubi­le­uszo­wym spo­tka­niu Kon­sor­cjum ICNP®, obcho­dzą­cym 35-lecie roz­wo­ju Mię­dzy­na­ro­do­wej Kla­sy­fi­ka­cji Prak­ty­ki Pie­lę­gniar­skiej, oraz ICNP Sym­po­sium. UM jako Akre­dy­to­wa­ne Cen­trum Bada­nia i Roz­wo­ju ICNP® brał udział w pra­cach nad nową stra­te­gią współ­pra­cy ze SNOMED CT i kie­run­ka­mi wdra­ża­nia ICNP jako narzę­dzia poli­ty­ki zdro­wot­nej i prak­ty­ki kli­nicz­nej, a tak­że sko­mu­ni­ko­wa­nia opi­sów pacjen­tów za pomo­cą ustruk­tu­ry­zo­wa­nej ter­mi­no­lo­gii pie­lę­gniar­skiej, wdra­ża­nie dzię­ki UMED do dydak­ty­ki i prak­ty­ki kli­nicz­nej w Pol­sce.

Defi­ni­cja „pie­lę­gniar­stwa”
Pie­lę­gniar­stwo to zawód poświę­co­ny ochro­nie pra­wa każ­de­go czło­wie­ka do korzy­sta­nia z naj­wyż­sze­go osią­gal­ne­go pozio­mu zdro­wia, reali­zo­wa­ny poprzez wspól­ne zaan­ga­żo­wa­nie w zapew­nia­nie współ­pra­cu­ją­cej, kul­tu­ro­wo bez­piecz­nej i zorien­to­wa­nej na oso­bę opie­ki oraz świad­czeń zdro­wot­nych.
Pie­lę­gniar­stwo dzia­ła na rzecz i w imie­niu ludzi, pro­mu­jąc ich rów­ny dostęp do zdro­wia i opie­ki zdro­wot­nej oraz do bez­piecz­ne­go, zrów­no­wa­żo­ne­go śro­do­wi­ska.

Prak­ty­ka pie­lę­gniar­ska odzwier­cie­dla filo­zo­fię i war­to­ści zawo­du, reali­zu­jąc pro­fe­sjo­nal­ną opie­kę w naj­bar­dziej oso­bi­stych aspek­tach zdro­wia czło­wie­ka.
Pie­lę­gniar­stwo wspie­ra zdro­wie, chro­ni bez­pie­czeń­stwo i cią­głość opie­ki, a tak­że zarzą­dza i prze­wo­dzi orga­ni­za­cjom oraz sys­te­mom opie­ki zdro­wot­nej.

Prak­ty­ka pie­lę­gniar­ska opie­ra się na uni­kal­nym połą­cze­niu wie­dzy nauko­wej dys­cy­pli­ny, umie­jęt­no­ści tech­nicz­nych, stan­dar­dów etycz­nych oraz tera­peu­tycz­nych rela­cji.
Pie­lę­gniar­stwo kie­ru­je się współ­czu­ciem, spra­wie­dli­wo­ścią spo­łecz­ną i tro­ską o lep­szą przy­szłość dla ludz­ko­ści.

Defi­ni­cja „pie­lę­gniar­ki / pie­lę­gnia­rza”
Pielęgniarka/pielęgniarz to profesjonalistka/profesjonalista wykształcona(-y) w zakre­sie nauko­wej wie­dzy, umie­jęt­no­ści i filo­zo­fii pie­lę­gniar­stwa, uprawniona(-y) do wyko­ny­wa­nia zawo­du na pod­sta­wie usta­lo­nych stan­dar­dów prak­ty­ki oraz kodek­sów etycz­nych.
Pie­lę­gniar­ki i pie­lę­gnia­rze pod­no­szą poziom świa­do­mo­ści zdro­wot­nej, pro­mu­ją zdro­wie, zapo­bie­ga­ją cho­ro­bom, chro­nią bez­pie­czeń­stwo pacjen­tów, łago­dzą cier­pie­nie, wspie­ra­ją powrót do zdro­wia i adap­ta­cję, a tak­że dba­ją o zacho­wa­nie god­no­ści czło­wie­ka przez całe życie i w jego kre­sie.

Pra­cu­ją samo­dziel­nie i zespo­ło­wo w róż­nych śro­do­wi­skach, popra­wia­jąc stan zdro­wia poprzez rzecz­nic­two, podej­mo­wa­nie decy­zji opar­tych na dowo­dach oraz kul­tu­ro­wo bez­piecz­ne, tera­peu­tycz­ne rela­cje.
Zapew­nia­ją zorien­to­wa­ną na oso­bę, empa­tycz­ną opie­kę kli­nicz­ną i spo­łecz­ną, zarzą­dza­ją świad­cze­nia­mi, wzmac­nia­ją sys­te­my ochro­ny zdro­wia, roz­wi­ja­ją zdro­wie publicz­ne i popu­la­cyj­ne oraz wspie­ra­ją bez­piecz­ne i zrów­no­wa­żo­ne śro­do­wi­sko.

Pie­lę­gniar­ki i pie­lę­gnia­rze są lide­ra­mi, edu­ka­to­ra­mi, bada­cza­mi, rzecz­ni­ka­mi, inno­wa­to­ra­mi i twór­ca­mi poli­ty­ki zdro­wot­nej, dzia­ła­ją­cy­mi na rzecz popra­wy wyni­ków zdro­wot­nych.
Peł­nią uni­kal­ną rolę w opie­ce zdro­wot­nej nad ludź­mi w każ­dym wie­ku i we wszyst­kich śro­do­wi­skach, budu­jąc zaufa­nie jed­no­stek, rodzin i spo­łecz­no­ści oraz zdo­by­wa­jąc cen­ny wgląd w doświad­cze­nia zdro­wia i cho­ro­by.

Na fun­da­men­cie sper­so­na­li­zo­wa­nej opie­ki bez­po­śred­niej i spo­łecz­nej pie­lę­gniar­ki i pie­lę­gnia­rze roz­wi­ja­ją swo­je kom­pe­ten­cje poprzez usta­wicz­ne kształ­ce­nie, bada­nia nauko­we i poszu­ki­wa­nie naj­lep­szych prak­tyk.

Zakres kom­pe­ten­cji pielęgniarki/pielęgniarza jest okre­śla­ny przez poziom wykształ­ce­nia, doświad­cze­nia, kom­pe­ten­cji, stan­dar­dy zawo­do­we oraz upraw­nie­nia praw­ne.
Odgry­wa­ją oni klu­czo­wą rolę w koor­dy­no­wa­niu, nad­zo­rze i dele­go­wa­niu zadań innym oso­bom wspie­ra­ją­cym pro­ces świad­cze­nia opie­ki zdro­wot­nej.

Czę­sto znaj­du­jąc się na pierw­szej linii opie­ki, reagu­ją na kata­stro­fy, kon­flik­ty i sytu­acje kry­zy­so­we, wyka­zu­jąc odwa­gę, zaan­ga­żo­wa­nie, ela­stycz­ność i odda­nie na rzecz zdro­wia ludzi, spo­łecz­no­ści i śro­do­wi­ska.

Orga­ni­za­to­rzy:

Kon­gre­su ICN – Inter­na­tio­nal Coun­cil of Nur­ses (1899) – fede­ra­cja zrze­sza­ją­ca ponad 130 sto­wa­rzy­szeń pie­lę­gniar­skich, repre­zen­tu­ją­cych milio­ny pie­lę­gnia­rek na świe­cie

Sesji EFN – Euro­pe­an Fede­ra­tion of Nur­ses Asso­cia­tions (1970) – orga­ni­za­cja dzia­ła­ją­ca na rzecz inte­gra­cji poli­ty­ki pie­lę­gniar­skiej w Euro­pie, repre­zen­tu­ją­ca 36 kra­jów człon­kow­skich w insty­tu­cjach UE

Przy­go­to­wa­ły: dr hab. Doro­ta Kilań­ska, prof. UM; dr Pau­li­na Szy­dłow­ska-Paw­lak

 

  • Opublikowano: 23 czerwca 2025
Podziel się na:
  • Facebook
  • LinkedIn
godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP