Aktualności

Informacja z II Seminarium „STOP wykluczeniu cyfrowemu pielęgniarek! Nowe kompetencje – nowe możliwości”


W dniu 27.9.2018 r. odby­ło się kolej­ne już semi­na­rium II Semi­na­rium „STOP wyklu­cze­niu cyfro­we­mu pie­lę­gnia­rek! Nowe kom­pe­ten­cje – nowe moż­li­wo­ści”, orga­ni­zo­wa­ne przez Akre­dy­to­wa­ne przez Mię­dzy­na­ro­do­wą Radę Pie­lę­gnia­rek Cen­trum Bada­nia i Roz­wo­ju ICNP® przy Uni­wer­sy­te­cie Medycz­nym w Łodzi. W tym roku zor­ga­ni­zo­wa­ne przy współ­pra­cy z Flo­ren­cja Fun­da­cja na Rzecz Upo­wszech­nia­nia Cyfry­za­cji i Roz­wo­ju Stan­dar­dów Opie­ki, któ­ra była głów­nym spon­so­rem wyda­rze­nia.

Celem semi­na­rium było przed­sta­wie­nie pro­gra­mów szko­le­nia lide­rów cyfry­za­cji w pie­lę­gniar­stwie oraz zapre­zen­to­wa­nie narzę­dzi umoż­li­wia­ją­cych wdro­że­nie e‑dokumentacji do pro­ce­su kształ­ce­nia oraz obiek­tyw­ne­go moni­to­ro­wa­nia jako­ści i efek­tyw­no­ści pro­ce­sów opie­ki. Lide­rzy cyfry­za­cji – pie­lę­gniar­ki i położ­ne zain­te­re­so­wa­ne roz­wo­jem kom­pe­ten­cji zwią­za­nych z e‑dokumentacją oraz popu­la­ry­za­cją zdo­by­tej wie­dzy w miej­scu pra­cy spo­tka­li się w Łodzi, w Cen­trum Kli­nicz­no-Dydak­tycz­nym UMed i zapo­zna­li się z dobry­mi prak­ty­ka­mi wdra­ża­nia inte­ro­pe­ra­cyj­no­ści tech­nicz­nej i seman­tycz­nej w pie­lę­gniar­stwie.  Ini­cja­ty­wa kolej­ne­go już semi­na­rium poświę­co­ne­go tema­ty­ce e‑Zdrowia w Pie­lę­gniar­stwie wyni­ka z trud­no­ści zwią­za­nych z wdra­ża­niem roz­wią­zań tele­in­for­ma­tycz­nych dla pie­lę­gnia­rek, pomi­mo że zarów­no w „Stra­te­gii Roz­wo­ju e‑Zdrowia w Pol­sce na lata 2018 – 2022”, jak i Reko­men­da­cjach WHO wska­zu­je się na istot­ność przy­go­to­wa­nia kadr medycz­nych do infor­ma­ty­za­cji ochro­ny zdro­wia. W stan­dar­dach kształ­ce­nia na kie­run­ku pie­lę­gniar­stwo, jako jedy­nym kie­run­ku medycz­nym, nie wska­za­no efek­tów kształ­ce­nia, któ­re pozwo­li­ły­by na sku­tecz­ne przy­go­to­wa­nie użyt­kow­ni­ków do rozu­mie­nia pro­ce­su infor­ma­ty­za­cji ochro­ny zdro­wia, jej zna­cze­nia dla pra­wi­dło­wej komu­ni­ka­cji i bez­pie­czeń­stwa pacjen­tów, jak rów­nież prze­twa­rza­nia infor­ma­cji w spo­sób bez­piecz­ny, zapew­nia­ją­cy pouf­ność z jed­no­cze­snym zro­zu­mie­niem waż­no­ści jako­ści wpro­wa­dza­nych danych.Rekomendacje mię­dzy­na­ro­do­we wska­zu­ją na koniecz­ność wpro­wa­dze­nia do naucza­nia na pierw­szym pozio­mie stu­diów – licen­cjat – zgod­nie z załącz­ni­kiem do Dyrek­ty­wy 55/2013/UE, tre­ści naucza­nia z zakre­su e‑Zdrowia, w tym roz­wią­zań IT. W Pol­sce jeste­śmy przed zmia­na­mi stan­dar­dów naucza­nia i wpro­wa­dze­nie nowych zagad­nień do naucza­nia wyma­ga przy­go­to­wa­nia przede wszyst­kim kadr dydak­tycz­nych do reali­za­cji reko­men­da­cji w spo­sób jed­no­li­ty, pozwa­la­ją­cy na osią­gnię­cie spój­nych efek­tów kształ­ce­nia. Dla same­go pro­ce­su infor­ma­ty­za­cji zna­czą­ce jest też przy­go­to­wa­nie kadr zarzą­dza­ją­cych w pie­lę­gniar­stwie, aby ta potra­fi­ła zmie­rzyć się z imple­men­ta­cją nowych roz­wią­zań IT do ochro­ny zdro­wia. Szko­le­nia, zapre­zen­to­wa­ne pod­czas semi­na­rium przy­go­tu­ją inte­re­sa­riu­szy, do korzy­sta­nia z e‑Zdrowia i pomo­gą w zdo­by­ciu zaufa­nia do pro­ce­su infor­ma­ty­za­cji. EBM wska­zu­je, że suk­ces wdra­ża­nia roz­wią­zań infor­ma­tycz­nych jest moż­li­wy dzię­ki pro­wa­dzo­nym kom­plek­so­wym szko­le­niom użyt­kow­ni­ków koń­co­wych, pozwa­la­ją­cym na rozu­mie­nie wdra­ża­nych pro­ce­sów i ich zna­cze­nia dla zarzą­dza­nia wie­dzą – poli­ty­ki zdrowotnej.W tym celu Uni­wer­sy­te­cie Medycz­nym  w Łodzi przy­go­to­wa­no Apli­ka­cję pozwa­la­ją­cą na pro­wa­dze­nie pro­ce­su pie­lę­gno­wa­nia – pie­lę­gniar­skich ście­żek kli­nicz­nych z wyko­rzy­sta­niem narzę­dzi IT. Narzę­dzie wdro­żo­no do dydak­ty­ki na UM w Łodzi, UJ w Kra­ko­wie i GUMed. Doświad­cze­nie poszcze­gól­nych jed­no­stek wdra­ża­ją­cych róż­ne roz­wią­za­nia IT do dydak­ty­ki,  pozwo­li na wypra­co­wa­nie jed­no­li­tych stan­dar­dów naucza­nia. Przy­go­to­wa­ne w rezul­ta­cie współ­dzia­ła­nia efek­ty kształ­ce­nia pozwo­lą na roz­po­czę­cia naucza­nia  przed­mio­tu „Infor­ma­ty­ka pie­lę­gniar­ska”, któ­ry to  przed­miot od kil­ku­dzie­się­ciu lat jest przed­mio­tem reali­za­cji w dydak­ty­ce, w wie­lu kra­jach na świe­cie. Przy­go­to­wu­jąc śro­do­wi­sko do zmian wyda­no, w 2018 r., książ­kę „E‑Zdrowie. Wpro­wa­dze­nie do infor­ma­ty­ki w pie­lę­gniar­stwie”. W książ­ce poka­zać doświad­cze­nie innych kra­jów w naucza­niu infor­ma­ty­ki pie­lę­gniar­skiej, wska­zać kie­ru­nek naucza­nia tego przed­mio­tu w Pol­sce. Pod­czas kon­fe­ren­cji zapre­zen­to­wa­no refe­ra­ty doty­czą­ce doku­men­ta­cji medycz­nej, jako­ści danych, pro­ce­su prze­ka­zy­wa­nia wie­dzy oraz wyko­rzy­sta­nia narzę­dzi do przy­go­to­wa­nia prac z „case stu­dy” z wyko­rzy­sta­niem inte­ro­pra­cyj­no­ści tech­nicz­nej i seman­tycz­nej. Już po raz kolej­ny uczest­ni­cy mogli wysłu­chać zdal­ne­go wykła­du dr Kaje­ta­na Woj­sy­ka z Cen­trum Sys­te­mów Infor­ma­cyj­nych Ochro­ny Zdro­wia, oraz dr Han­ny Gra­bow­skiej z Gdań­skie­go Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go. Dzię­ki nowo­cze­snym tech­no­lo­giom uda­ło się prze­pro­wa­dzić spraw­nie wykła­dy z zado­wo­le­niem dla uczest­ni­ków.

Pod­czas Semi­na­rium odby­ły się tak­że warsz­ta­ty RODO prze­pro­wa­dzo­ne przez dr Pio­tra Szyn­kie­wi­cza, zor­ga­ni­zo­wa­ne przez fir­mę Pro­me­triq. Uczest­ni­czy szko­le­nia mogą kon­ty­nu­ować roz­wi­ja­nie kom­pe­ten­cji w tym zakre­sie z wyko­rzy­sta­niem e‑learningu.

Pie­lę­gniar­ki są bro­ke­ra­mi infor­ma­cji w sys­te­mie ochro­ny zdro­wia i przy­go­to­wa­nie kadry do tej zmia­ny jest klu­czo­we dla wdro­że­nia infor­ma­ty­za­cji w ochro­nie zdro­wia, aż 50% danych nie­zbęd­nych dla sys­te­mu infor­ma­cji wpro­wa­dza­nych przez pie­lę­gniar­ki. Nie zatrzy­ma­my pro­ce­su infor­ma­ty­za­cji. Ini­cja­ty­wą, taką jak ta pró­bu­je­my przy­go­to­wać śro­do­wi­sko na zmia­ny i zaprzy­jaź­nić użyt­kow­ni­ków narzę­dzi IT z cyfry­za­cją w ochro­nie zdro­wia.

dr Doro­ta Kilań­ska
Pre­zes Fun­da­cji Flo­ren­cja,
Dyrek­tor Akre­dy­to­wa­ne­go przez ICN Cen­trum Bada­nia i Roz­wo­ju ICNP® przy UMed w Łodzi

  • Opublikowano: 3 października 2018
Podziel się na:
  • Facebook
  • LinkedIn
godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP