Aktualności

Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce


11 lute­go obcho­dzi­li­śmy Mię­dzy­na­ro­do­wy Dzień Kobiet i Dziew­cząt w Nauce. Jak wyni­ka z rapor­tu She Figu­res 2018, opra­co­wy­wa­ne­go na zle­ce­nie Komi­sji Euro­pej­skiej, licz­ba kobiet w Euro­pie reali­zu­ją­cych się w ramach karie­ry nauko­wej powo­li wzra­sta. Jed­nak kobie­ty nadal są znacz­nie nie­do­re­pre­zen­to­wa­ne, a ich poten­cjał nie jest w peł­ni roz­po­zna­ny i cenio­ny.
A jak sytu­acja wyglą­da w Uni­wer­sy­te­cie Medycz­nym w Łodzi?

Obec­nie uczel­nia zatrud­nia wię­cej kobiet, sta­no­wią one 65% zatrud­nio­nych. Prze­wa­ga liczeb­na pań doty­czy wszyst­kich grup pra­cow­ni­czych – nauczy­cie­li aka­de­mic­kich, pra­cow­ni­ków nauko­wo-tech­nicz­nych, admi­ni­stra­cji i obsłu­gi. Kobie­ty mają nie­znacz­ną prze­wa­gę pro­cen­to­wą wśród uni­wer­sy­tec­kiej kadr mene­dżer­skiej (kie­row­ni­ków, dyrek­to­rów jed­no­stek admi­ni­stra­cyj­nych oraz kie­row­ni­ków jed­no­stek nauko­wo-dydak­tycz­nych) – 54%. Na cze­le trzech uczel­nia­nych wydzia­łów sto­ją kobie­ty, sta­no­wią one rów­nież więk­szość wśród pro­dzie­ka­nów tych wydzia­łów.
Nasze badacz­ki kie­ru­ją pro­jek­ta­mi nauko­wy­mi, publi­ku­ją w uzna­nych cza­so­pi­smach nauko­wych i otrzy­mu­ją pre­sti­żo­we sty­pen­dia. W latach 2017 – 2020 kobie­ty kie­ro­wa­ły 54. pro­jek­ta­mi kra­jo­wy­mi finan­so­wa­ny­mi z Naro­do­we­go Cen­trum Nauki, nato­miast męż­czyź­ni 41. Spo­śród pra­cow­ni­ków uczel­ni, któ­rzy w latach 2017 – 2020 uzy­ska­ły sto­pień dok­to­ra habi­li­to­wa­ne­go, aż 68% sta­no­wi­ły kobie­ty, a licz­ba uzy­ska­nych w tym samym cza­sie pro­fe­sur wynio­sła 21 wśród kobiet i 19 wśród męż­czyzn.

Nasza uczel­nia wyko­nu­je swo­je zada­nia sta­tu­to­we, reali­zu­jąc zasa­dę rów­no­ści szans i nie­dy­skry­mi­na­cji. W 2019 r. otrzy­ma­li­śmy sta­tus HR Excel­len­ce in Rese­arch, któ­ry jest nie tyl­ko wyróż­nie­niem, ale przede wszyst­kim zobo­wią­za­niem do cią­głe­go dosko­na­le­nia poli­ty­ki kadro­wej i rekru­ta­cyj­nej, w tym moni­to­ro­wa­nia sytu­acji rów­no­upraw­nie­nia płci oraz podej­mo­wa­nia dzia­łań na rzecz wyrów­ny­wa­nia szans i zarzą­dza­nia róż­no­rod­no­ścią w uczel­ni – zazna­cza prof. Lucy­na Woź­niak, Pro­rek­tor ds. Roz­wo­ju Nauki i Współ­pra­cy Mię­dzy­na­ro­do­wej.

W uni­wer­sy­te­cie funk­cjo­nu­ją pro­ce­du­ry zwią­za­ne z prze­strze­ga­niem sze­ro­ko rozu­mia­nej rów­no­ści i rów­no­upraw­nie­nia — powo­ła­no Komi­sję ds. prze­ciw­dzia­ła­nia mob­bin­go­wi oraz wdro­żo­no Prze­wod­nik dobrych prak­tyk w pro­ce­sie rekru­ta­cji i zatrud­nia­nia.

Dokła­da­my rów­nież wszel­kich sta­rań, aby uwzględ­niać per­spek­ty­wę płci w róż­nych obsza­rach i dzia­ła­niach podej­mo­wa­nych w uczel­ni. Orga­ni­zu­je­my warsz­ta­ty poświę­co­ne roli kobiet w nauce i edu­ka­cji, wpro­wa­dza­my udo­god­nie­nia pozwa­la­ją­ce na łącze­nie pra­cy z życiem pry­wat­nym, pro­mu­je­my przy­kła­dy dobrych prak­tyk w celu wzmac­nia­nia pozy­cji kobiet w nauce.

Licz­by i sta­tyst­ki są waż­ne, ponie­waż pozwa­la­ją nam wery­fi­ko­wać efek­ty podej­mo­wa­nych dzia­łań. Waż­niej­sze wyda­je się być jed­nak codzien­ne kształ­to­wa­nie kul­tu­ry orga­ni­za­cyj­nej naszej uczel­ni, opar­tej na wza­jem­nym sza­cun­ku, zro­zu­mie­niu i otwar­to­ści na róż­no­rod­ność. Bycie lide­rem w obsza­rze rów­no­upraw­nie­nia płci zobo­wią­zu­je. Będzie­my dalej moni­to­ro­wać sytu­ację i pro­mo­wać pozy­tyw­ne wzor­ce – pod­kre­śla prof. Radzi­sław Kor­dek, Rek­tor Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go w Łodzi.

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi pla­nu­je reali­za­cję kolej­nych dzia­łań w ramach wdra­ża­nia do prak­ty­ki aka­de­mic­kiej idei róż­no­rod­no­ści oraz kon­se­kwent­ne moni­to­ro­wa­nie sytu­acji w obsza­rze prze­strze­ga­nia zasad rów­no­ści i zapo­bie­ga­nia dys­kry­mi­na­cji.

  • Opublikowano: 12 lutego 2021
Podziel się na:
  • Facebook
  • LinkedIn
godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP