Międzynarodowy Dzień Kobiet w Nauce
11 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu uznania roli kobiet i dziewcząt w rozwoju nauki i nowych technologii.
Rola kobiet w nauce jest bezdyskusyjna, a sytuacja badaczek na różnych szczeblach kariery poprawia się. Co nie oznacza, że łatwo przełamywać utrwalone przez lata stereotypy.
Wnioski płynące z analizy sytuacji kobiet przygotowanej w ramach Planu Równości Płci dla Uniwersytetu Medycznego są następujące:
- Ponad 60% pracowników w grupie nauczycieli akademickich stanowią kobiety.
- Kobiety stanowią większość na wszystkich stanowiskach z wyjątkiem stanowiska profesora (42 %) i profesora uczelni (49%).
- We władzach rektorskich uczelni zasiada obecnie 6 mężczyzn i 1 kobieta. Funkcję dziekana lub prodziekana sprawują 23 kobiety oraz 9 mężczyzn. Kierownikami katedr, klinik, zakładów i pracowni częściej są mężczyźni, chociaż różnica ta jest niewielka (51% kierowników stanowią mężczyźni, a 49% — kobiety).
- W organach kolegialnych Uczelni zasiada 141 mężczyzn i 132 kobiety. W Senacie, Radzie Uczelni, Radzie Naukowej Uniwersytetu, Radzie Nauk Farmaceutycznych oraz Radzie Nauk o Zdrowiu większość stanowią kobiety. W Radzie Nauk Medycznych dominują mężczyźni.
- Nieco ponad 40% kierowników projektów badawczych realizowanych w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi w latach 2018 — 2021 są kobiety. Warto również zwrócić uwagę na to, że średnia finansowa wartość projektów, w których kierowniczkami są kobiety jest niższa niż projektów, którymi kierują mężczyźni.
- Kobiety zdecydowanie częściej i dłużej przebywają na różnego rodzaju urlopach, głównie na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim i wychowawczym, co stanowi istotną przerwę w ich karierze.
Plan Równości Płci koncentruje się na działaniach, które należy podjąć w najbliższych trzech latach, aby skuteczniej przestrzegać zasad równości szans i niedyskryminacji w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, a tym samym tworzyć transparentne i przyjazne środowisko pracy i nauki.
Chcemy budować kulturę organizacyjną uczelni w oparciu o zasady równości i poszanowania różnorodności poprzez wzmacnianie wymiaru płci w działalności naukowej i B+R uczelni, optymalizację działań w zakresie work-life balance (równowaga między pracą a życiem prywatnym) oraz przestrzeganie zasad.
Przedstawiamy Kasię, Magdę i Justynę, które realizuje w uczelni swoje naukowe pasje.
dr Justyna Agier – kieruje Zakładem Mikrobiologii i Immunologii Doświadczalnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Łączy działalność naukową i dydaktyczną, za co została uhonorowana wyróżnieniem dla najlepszego nauczyciela akademickiego. Popularyzatroka nauki, ½ duety prowadzących serię UMED Science.
Magda Barańska – absolwentka medycyny, doktorantka w Międzynarodowej Szkole Doktorskiej, laureatka Diamentowego Grantu oraz wyróżnienia Forbesa „25 przed 25”. Wyniki swoich badań prezentowała na 11 konferencjach w Polsce, Stanach Zjednoczonych i Niemczech. Angażuje się także w popularyzację nauki.
Katarzyna Kwas – studentka medycyny, wiceprezes Ogólnopolskiego Studenckiego Towarzystwa Ortopedycznego, stypendystka Rektora oraz Marszałka Województwa Łódzkiego. Obecna Przewodnicząca SKN Ortopedii i Traumatologii przy Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Organizatorka licznych wydarzeń o charakterze międzynarodowym i ogólnopolskim takich jak Juvenes Pro Medicina czy TEDxUMED Łódź.