Aktualności

Oświadczenie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie zasad egzaminowania studentów oraz Końcowego Egzaminu Testowego


W odpo­wie­dzi na pisma, kie­ro­wa­ne przez stu­den­tów Uczel­ni do innych orga­ni­za­cji i insty­tu­cji, Uni­wer­sy­tet czu­je się w obo­wiąz­ku zająć sta­no­wi­sko w spra­wie obo­wią­zu­ją­cych zasad egza­mi­no­wa­nia oraz Koń­co­we­go Egza­mi­nu Testo­we­go.

Zasa­dy egza­mi­no­wa­nia, przy­ję­te w sesji let­niej roku aka­de­mic­kie­go 2019/2020 w Uni­wer­sy­te­cie Medycz­nym w Łodzi na sku­tek epi­de­mii, zosta­ły wypra­co­wa­ne z Samo­rzą­dem Stu­den­tów Uczel­ni i przy­ję­te przez wła­dze Uni­wer­sy­te­tu po prze­pro­wa­dze­niu szcze­gó­ło­wych ana­liz, doty­czą­cych zarów­no for­my egza­mi­no­wa­nia, jak i kwe­stii tech­nicz­nych. Więk­szość stu­den­tów ze zro­zu­mie­niem i peł­ną apro­ba­tą przy­ję­ła nowe, doraź­ne decy­zje w tym zakre­sie.

Zarzu­ty ze stro­ny gru­py stu­den­tów VI roku, suge­ru­ją­ce wyko­rzy­sty­wa­nie sta­nu epi­de­micz­ne­go przez Uczel­nię, celem pogor­sze­nia ich sytu­acji — poprzez zaostrze­nie warun­ków egza­mi­nu — uwa­ża­my za bez­pod­staw­ne, wręcz krzyw­dzą­ce. Jeste­śmy dale­cy od wszel­kich dzia­łań auto­ry­tar­nych, któ­re pró­bu­je się dziś nam zarzu­cić.

Z myślą o bez­pie­czeń­stwie i kom­for­cie pra­cy stu­den­tów, nie nara­ża­niu ich na nie­po­trzeb­ny stres, zwią­za­ny z zagro­że­niem epi­de­micz­nym, Uni­wer­sy­tet pod­jął decy­zje doty­czą­ce naucza­nia i egze­kwo­wa­nia wie­dzy w sys­te­mie zdal­nym, dla mak­sy­mal­ne­go ogra­ni­cze­nia bez­po­śred­nich kon­tak­tów i zacho­wa­nia wszel­kich moż­li­wych obostrzeń
w tym zakre­sie.

Obok naj­waż­niej­szych kwe­stii bez­pie­czeń­stwa, oczy­wi­stym sta­ła się koniecz­ność rze­tel­nej i uczci­wej wery­fi­ka­cji wie­dzy, opar­tej o spra­wie­dli­wy sys­tem egza­mi­no­wa­nia, w któ­rym pre­wen­cja metod ścią­ga­nia musi mieć tak­że swo­je miej­sce. Stąd restryk­cyj­ne zasa­dy pro­wa­dze­nia egza­mi­nów on-line, jako pochod­na — nie­ste­ty nie naj­lep­szych – doświad­czeń Uczel­ni, zwią­za­nych z pro­ce­de­rem oszu­ki­wa­nia pod­czas egza­mi­nów, któ­re już mia­ły miej­sce.

W efek­cie Usta­wy 2.0 połą­czo­no kie­run­ki lekar­skie Uczel­ni. Kon­se­kwen­cją tej zmia­ny jest przede wszyst­kim wyrów­na­nie pozio­mów jako­ści kształ­ce­nia stu­den­tów medy­cy­ny, a co za tym idzie zapew­nie­nie dostę­pu do tych samych mate­ria­łów i narzę­dzi w pro­ce­sie edu­ka­cji. Zda­je­my sobie spra­wę, że gru­pą, któ­ra obec­nie czu­je się pokrzyw­dzo­na, są głów­nie nie­któ­rzy stu­den­ci medy­cy­ny byłe­go Wydzia­łu Woj­sko­wo – Lekar­skie­go Uczel­ni. To dla nich Koń­co­wy Egza­min Testo­wy jest swe­go rodza­ju novum — będą zda­wać go po raz pierw­szy (dotych­czas, z uwa­gi na odmien­ny tryb kształ­ce­nia — pod­le­gły Dzie­ka­no­wi Wydzia­łu, na któ­ry Wła­dze Uczel­ni nie mia­ły bez­po­śred­nie­go wpły­wu — egza­min w ogó­le nie funk­cjo­no­wał). Oba­wy stu­den­tów potę­gu­ją z pew­no­ścią tak­że sta­ty­sty­ki LEK- u, w któ­rych absol­wen­ci Wydzia­łu zaj­mo­wa­li ostat­nie miej­sca, a część pod­cho­dzi­ła do egza­mi­nu wie­lo­krot­nie, by zdać go dopie­ro za 5. lub 6. razem. Jed­nak Koń­co­wy Egza­min Testo­wy jest reali­zo­wa­ny na Wydzia­le Lekar­skim Uczel­ni od kil­ku lat i przy­no­si ocze­ki­wa­ne efek­ty. Przy­ję­li­śmy zatem te same stan­dar­dy kształ­ce­nia i egza­mi­no­wa­nia dla wszyst­kich stu­diu­ją­cych. Nie­jed­no­krot­nie zwra­ca­li­śmy na to uwa­gę, infor­mo­wa­li­śmy zapo­wia­da­jąc usta­wo­we zmia­ny. Dziś wszy­scy stu­den­ci byłe­go Wydzia­łu Woj­sko­wo – Lekar­skie­go, koń­czą stu­dia na Wydzia­le Lekar­skim Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go w Łodzi. Dla­te­go wszy­scy powin­ni podejść do tego same­go egza­mi­nu, opar­te­go o te same zasa­dy i pisa­ne­go w tym samym cza­sie.

Obec­nie każ­dy stu­dent jest zobli­go­wa­ny, przed przy­stą­pie­niem do egza­mi­nu, zapew­nić sobie moż­li­wość korzy­sta­nia z jak naj­bar­dziej spraw­ne­go i wydaj­ne­go łącza inter­ne­to­we­go, by unik­nąć nie­po­trzeb­nych pro­ble­mów tech­nicz­nych, stre­su czy stra­ty cza­su na wery­fi­ka­cję ew. nie­pra­wi­dło­wo­ści. Nie jest to niczym nowym, ponie­waż stu­den­ci w tej sesji zda­wa­li już wie­le innych egza­mi­nów w pro­po­no­wa­nej for­mu­le (40 sekund na pyta­nie, bez moż­li­wo­ści cofa­nia się w teście). Zde­cy­do­wa­na więk­szość z nich koń­czy­ła testy przed wyzna­czo­nym cza­sem. Taki sys­tem jest nie­zbęd­ny dla spra­wie­dli­wej oce­ny wie­dzy, a doświad­cze­nie nasze i innych Uczel­ni wska­zu­je, że inne warun­ki są wyko­rzy­sty­wa­ne przez stu­den­tów, przy­czy­nia­jąc się do sto­so­wa­nia nie­uczci­wych prak­tyk.

Wszy­scy zna­leź­li­śmy się w sytu­acji nad­zwy­czaj­nej, dzia­ła­my pod pre­sją zagro­żeń, jakie nie­sie ze sobą pan­de­mia. Nie zwal­nia to jed­nak Uczel­ni z odpo­wie­dzial­no­ści za kształ­ce­nie przy­szłych leka­rzy. Lekar­ski Egza­min Koń­co­wy nie jest kwe­stią pre­sti­żu Uczel­ni, któ­ra dba o utrzy­ma­nie wyso­kie­go miej­sca w ran­kin­gach – jest Jej odpo­wie­dzial­no­ścią za to, jak przy­go­to­wu­je stu­den­tów do trud­ne­go zawo­du leka­rza.

Uczel­nia pozo­sta­je w nadziei na zro­zu­mie­nie i nawo­łu­je do odpo­wie­dzial­no­ści wszyst­kich tych mło­dych ludzi, któ­rzy z pra­cą leka­rza wią­żą swo­ją przy­szłość.

  • Opublikowano: 20 czerwca 2020
Podziel się na:
  • Facebook
  • LinkedIn
godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP