UMED z nowymi muralami
Ściany nowoczesnego Centrum Informacyjno-Bibliotecznego, przy ul. Muszyńskiego 2, ozdobiły dwa nowe murale. To kontynuacja współpracy uczelni z Fundacją Urban Forms. Autorami prac, które powstawały we wnętrzach biblioteki w marcu i kwietniu, są Sebastian Bożek (I) oraz Piotr Chrzanowski i Alan Osiecki (II).
Centrum Informacyjno-Biblioteczne to miejsce stworzone z myślą o studentach i ich potrzebach. Jako uczelnia, chcieliśmy jeszcze bardziej podkreślić jego studencki charakter i uatrakcyjnić przestrzeń, w której studenci chętnie uczą się, spotykają i spędzają swój wolny czas.
Murale nie mają jeszcze swoich nazw. Uniwersytet Medyczny w Łodzi liczy na pomysły studentów odwiedzających Centrum Informacyjno-Biblioteczne.
Sebastian Bożek o projekcie dla Uniwersytetu Medycznego:
W projekcie muralu odwołałem się do kilku aspektów przestrzeni, jaką jest biblioteka. Z jednej strony wziąłem pod uwagę motyw najbardziej oczywisty – biblioteka to instytucja gromadząca książki, stąd motyw regałów. Z drugiej strony – to pewna bardziej ogólna idea kumulowania i rozpowszechniania wiedzy, która ulega nieustannym przeobrażeniom, jest płynna. Motyw dłoni odnosi się do potrzeby podążania za tymi zmianami, weryfikowania wiedzy na podstawie najnowszych źródeł.
Wydawać by się mogło, że w obecnym momencie biblioteki skazane są na nierówną walkę z mediami cyfrowymi, które od czasu pojawienia się Web 2.0 stopniowo stają się powszechnymi przekaźnikami informacji. Czy jednak odbiorca może w pełni zaufać wiedzy znalezionej w sieci, jeśli nie ma gwarancji jej rzetelności? Równie niesatysfakcjonująca okazuje się wymiana informacji między użytkownikami, bez możliwości podjęcia dyskusji w czasie rzeczywistym.
Mając na uwadze te problemy, dzięki realizacji muralu w przestrzeni biblioteki UMED‑u, chciałem do jej użytkowników, od momentu przekroczenia progu instytucji wysłać pozytywny przekaz – jest to miejsce otwarte i przyjazne, w doskonały sposób łączące tradycyjnie przypisaną mu funkcje z możliwością swobodnego dostępu do cyfrowych zasobów, w ramach tzw. open access.
Mam również nadzieję że działania artystyczne, które w ramach inicjatywy pojawiły się w gmachu biblioteki UMED‑u, dopełniły jej charakteru, jako miejsca spotkań i wymiany myśli.
Sebastian Bożek to krakowski artysta młodego pokolenia, absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, student studiów doktoranckich Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. W twórczości, której głównym punktem wyjścia jest postać ludzka i przestrzeń architektoniczna, podejmuje próby uchwycenia tego, co wymyka się werbalizacji – nieustannemu przenikaniu się różnych poziomów — kulturowego, językowego, obyczajowego, czy wreszcie architektonicznego – do jakiego dochodzi zarówno w przestrzeni realnej, jak i w wyobraźni artysty.
Piotr Chrzanowski o projekcie dla Uniwersytetu Medycznego:
Pomysł na muralu powstał w oparciu o 2 słowa-klucze: „biblioteka” i „medycyna” – to była pierwsza, bezpośrednia inspiracja. Potraktowałem temat dosłownie. mamy wiec regal z książkami, wypełniony gdzieniegdzie elementami kojarzącymi się z medycyna. Lokalizacja ściany jest ciekawa, za nią widać prawdziwe regały książkowe i one od razu stanowiły ważny kontekst, „podkręciły” mój pomysł na całą kompozycję. Sam regał byłby jednak zbyt nudny, monotonny, wprowadziłem więc drugi ważny element dla równowagi: w centralnej części posadziliśmy tam czytelnika z książką, w okularach. Wygląda na typowego, zaczytanego bibliofila, z tym że jest to szkielet. Szkielet-czytelnik pośrednio nawiązuje do anatomii, choć oczywiście został uproszczony graficznie i potraktowany bardziej plakatowo, humorystycznie. Jeżeli myślicie ze jest martwy, mylicie się. Przypatrzcie się dobrze, jest cały, zdrów i zaczytany w książce… pewnie takiej o anatomii.
W realizacji muralu Piotra Chrzanowskiego wspierał Alan Osiecki, jego stały współpracownik.
Piotr Chrzanowski to znakomity ilustrator, grafik, twórca plakatów i obrazów i kreator wizualnego świata gier, absolwent Łódzkiej ASP. Od pewnego czasu angażuje się również we współpracę z Fundacją Urban Forms, tworząc wielkoformatowe prace w przestrzeni miejskiej. W przedstawieniu tematu poszukuje jak najprostszych, ale nie banalnych rozwiązań. Czasem kluczem jest sama plama barwna, pozornie chaotyczny obrys, czy nawet przypadkowe działanie. To wszystko tworzy klimat obrazu i uruchamia wyobraźnię oraz wrażliwość odbiorców. To już drugi mural, który wraz z Alanem Osieckim stworzył dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Pierwsze wielkoformatowe dzieło – „Serce Adama” na budynku przy ul. Pomorskiej 251 – zyskało dużą popularność i znalazło się w globalnych rankingach sztuki miejskiej.
Alan Osiecki – łódzki artysta graffitti i fotorealista. Rysunkiem i technikami malarskimi jest zainteresowany od zawsze. Na co dzień tworzy monochromatyczne, fotorealistyczne portrety, ilustracje pojazdów, ilustracje sf oraz dioramy. Jego prace charakteryzuje mocny kontrast, szczególna wrażliwość na światłocień i poszukiwanie ciekawych, niecodziennych charakterów do przedstawienia na desce czy płótnie. Jedną z jego ulubionych technik, oprócz farb i sprayów, pozostaje aerograf, narzędzie wymagające, które jednak w dobrych rękach – jak sam twierdzi – jest niezastąpione.