Aktualności

Wdrożenie Ustawy 2.0 — informacja Rektora


Sza­now­ni Pań­stwo,
Kole­żan­ki i Kole­dzy,

kolej­ny etap wdra­ża­nia usta­wy Pra­wo o szkol­nic­twie wyż­szym  i nauce nabie­ra tem­pa.  Pod­czas posie­dze­nia Sena­tu Uczel­ni, któ­re odby­ło się 29 mar­ca, Senat doko­nał pierw­sze­go czy­ta­nia nowe­go Sta­tu­tu. Osta­tecz­ny kształt doku­men­tu, pozna­my naj­praw­do­po­dob­niej za mie­siąc, po prze­dys­ku­to­wa­niu wszyst­kich uwag. Przy­ję­te zapi­sy są udo­stęp­nio­ne na stro­nie Uczel­ni, a swo­je uwa­gi pro­szę kie­ro­wać na adres elzbieta.slawinska@umed.lodz.pl, do 12 kwiet­nia.

Chciał­bym przy­bli­żyć Pań­stwu naj­istot­niej­sze zapi­sy Sta­tu­tu, prze­ka­zać infor­ma­cje nad czym obec­nie pra­cu­je­my.

W myśl zapi­sów Usta­wy i nowe­go Sta­tu­tu orga­nem jed­no­oso­bo­wym Uczel­ni jest Rek­tor. To on pro­wa­dzi poli­ty­kę kadro­wą, powo­łu­je i odwo­łu­je oso­by do peł­nie­nia wszyst­kich funk­cji kie­row­ni­czych, okre­śla struk­tu­rę orga­ni­za­cyj­ną Uczel­ni itd.  Pod­mio­ta­mi upraw­nio­ny­mi do wska­zy­wa­nia kan­dy­da­tów na Rek­to­ra są: Rada Uczel­ni (któ­rej kan­dy­da­ci będą pod­le­ga­li zaopi­nio­wa­niu przez Senat) lub gru­pa, co naj­mniej 30 pra­cow­ni­ków Uni­wer­sy­te­tu, w tym co naj­mniej 15 nauczy­cie­li aka­de­mic­kich zatrud­nio­nych na sta­no­wi­sku pro­fe­so­ra lub pro­fe­so­ra uczel­ni. Dotych­cza­so­wa for­mu­ła wybo­ru Rek­to­ra, przez sze­ro­kie gro­no elek­to­rów, zapew­nia­ją­ca spo­łecz­no­ści aka­de­mic­kiej doko­na­nie auto­no­micz­nych wybo­rów, pozo­sta­nie utrzy­ma­na.

Orga­ny kole­gial­ne w myśl zapi­sów nowe­go Sta­tu­tu to:  Senat, Rada Uczel­ni , Rada Nauko­wa Uni­wer­sy­te­tu oraz trzy rady nauko­we dys­cy­plin: Rada Nauk Far­ma­ceu­tycz­nych, Rada Nauk Medycz­nych, Rada Nauk o Zdro­wiu. Człon­ka­mi rad nauko­wych dys­cy­plin zosta­ną wszy­scy dok­to­rzy habi­li­to­wa­ni i pro­fe­so­ro­wie, któ­rzy zade­kla­ro­wa­li daną dys­cy­pli­nę i zgło­szą w tej spra­wie akces.  Rek­tor, człon­ko­wie Sena­tu, Rady Uczel­ni, kole­gium elek­to­rów i rad nauko­wych dys­cy­plin muszą speł­niać warun­ki okre­ślo­ne odpo­wied­nio w art. 20 usta­wy Pra­wo o szkol­nic­twie wyż­szym i nauce, m.in. w kwe­stii zło­że­nia oświad­cze­nia lustra­cyj­ne­go lub infor­ma­cji lustra­cyj­nej. Nie mogą też ukoń­czyć 67. roku życia do dnia roz­po­czę­cia kaden­cji.

Skład nowe­go Sena­tu będzie pocho­dził wyłącz­nie z wybo­rów. Liczeb­ność Sena­tu okre­ślo­na zosta­ła na 25 osób – Rek­tor i 24 oso­by z wybo­rów. To będzie bar­dzo waż­ne cia­ło kole­gial­ne, usta­la­ją­ce regu­ły na przy­szłość. Wybo­ry będą opar­te na zasa­dzie bez­względ­nej więk­szo­ści gło­sów, co wią­że się z kil­ko­ma tura­mi gło­so­wa­nia. Być może zasto­su­je­my sys­tem elek­tro­nicz­ne­go zli­cza­nia gło­sów, co przy­spie­szy­ło­by pro­ce­du­rę.

W nowym Sta­tu­cie przed­sta­wi­li­śmy wykaz osób peł­nią­cych funk­cje kie­row­ni­cze w Uni­wer­sy­te­cie tj.: pro­rek­to­rów, dzie­ka­nów, pro­dzie­ka­nów, peł­no­moc­ni­ków reto­ra, dyrek­to­ra szko­ły dok­tor­skiej, kanc­le­rza i jego zastęp­ców oraz kwe­sto­ra i jego zastęp­ców. Przed­sta­wi­li­śmy rów­nież kata­log sta­no­wisk nauczy­cie­li aka­de­mic­kich w poszcze­gól­nych gru­pach: badaw­czych, badaw­czo — dydak­tycz­nych, dydak­tycz­nych. Sta­tut okre­ślił tak­że zasa­dy prze­pro­wa­dza­nia kon­kur­sów na sta­no­wi­ska nauczy­cie­li aka­de­mic­kich zatrud­nia­nych po raz pierw­szy w Uni­wer­sy­te­cie, zgod­nie z usta­wą. Na inne sta­no­wi­ska i funk­cje nie ma koniecz­no­ści prze­pro­wa­dza­nia kon­kur­sów i taka opcja pozo­sta­je do decy­zji Rek­to­ra.

Szcze­gó­ło­wo opi­sa­li­śmy tak­że kwe­stie doty­czą­ce orga­ni­za­cji i zarzą­dza­nia pro­ce­sem kształ­ce­nia, w tym funk­cjo­no­wa­nia wydzia­ło­wych rad ds. kształ­ce­nia oraz rad dydak­tycz­nych kie­run­ków. Kształ­ce­nie dok­to­ran­tów będzie odby­wać się w szko­le dok­tor­skiej, któ­ra zastą­pi obec­nie funk­cjo­nu­ją­ce Stu­dium Dok­to­ranc­kie.  Trze­ba zwró­cić uwa­gę, że regu­ły obo­wią­zu­ją­ce  w szko­le dok­tor­skiej znacz­nie odbie­ga­ją od sto­so­wa­nych w stu­dium dok­to­ranc­kim, co powo­du­je, że mniej jed­no­stek uzy­ska miej­sca do pro­wa­dze­nia tych stu­diów, a licz­ba dok­to­ran­tów w szko­le będzie nie­wiel­ka – oko­ło 30. osób na roku. Przy­po­mi­nam,  że Usta­wa pozo­sta­wia moż­li­wość prze­pro­wa­dza­nia dok­to­ra­tów poza szko­łą dok­tor­ską, a nasi pra­cow­ni­cy nadal będą mogli dok­to­ry­zo­wać się nie­od­płat­nie, co sta­no­wi dobrą alter­na­ty­wę dla wie­lu osób.

Pod­czas mar­co­we­go posie­dze­nia Sena­tu doko­na­li­śmy powo­ła­nia pierw­szej Rady Uczel­ni.
W jej skład weszły czte­ry oso­by spo­za wspól­no­ty Uczel­ni, dwie z Uczel­ni, siód­mym człon­kiem Rady jest prze­wod­ni­czą­cy samo­rzą­du stu­denc­kie­go. Kaden­cja Rady roz­po­czy­na się z dniem powo­ła­nia gre­mium, a koń­czy 31 grud­nia 2020 r. Do zadań Rady nale­żeć będzie przede wszyst­kim: opi­nio­wa­nie pro­jek­tów sta­tu­tu, stra­te­gii roz­wo­ju Uczel­ni, a tak­że zatwier­dza­nie spra­woz­dań finan­so­wych Uni­wer­sy­te­tu. Ponad­to, jak już wspo­mnia­łem Rada Uczel­ni będzie wska­zy­wa­ła kan­dy­da­tów na Rek­to­ra.

Z dniem 30 wrze­śnia 2019 r. rady pod­sta­wo­wych jed­no­stek orga­ni­za­cyj­nych oraz kie­row­ni­cy pod­sta­wo­wych jed­no­stek orga­ni­za­cyj­nych prze­sta­ną peł­nić funk­cje orga­nów Uczel­ni. Rek­tor, jako upraw­nio­ny,  ogło­si regu­la­min orga­ni­za­cyj­ny. Dys­ku­tu­je­my nadal nad opty­mal­ną struk­tu­rą i domi­nu­je pogląd o opar­ciu się na trzech wydzia­łach, jed­no­imien­nych  z trze­ma dys­cy­pli­na­mi nauko­wy­mi: Far­ma­ceu­tycz­nym, Nauk o Zdro­wiu i Nauk Medycz­nych / Lekar­skim. Pozwo­li to przede wszyst­kim spraw­nie zarzą­dzać naucza­niem i zatrud­nie­niem. Nauka zosta­nie w radach nauko­wych, co będzie nie­co przy­po­mi­na­ło rady wydzia­łów, jed­nak nie będzie toż­sa­me – w róż­nych wydzia­łach będą naukow­cy z róż­nych dys­cy­plin. W skład Wydzia­łu Lekar­skie­go włą­czo­ny zosta­nie pra­wie cały obec­ny Wydział Woj­sko­wo-Lekar­ski oraz Wydział Nauk Bio­me­dycz­nych i Kształ­ce­nia Pody­plo­mo­we­go. Obec­ny Oddział Sto­ma­to­lo­gii pozo­sta­nie  w struk­tu­rze Wydzia­łu Lekar­skie­go.  Tak­że stu­den­ci, kształ­ce­ni w ramach limi­tu  Mini­ster­stwa Obro­ny Naro­do­wej, będą stu­dio­wać  na kie­run­ku pro­wa­dzo­nym przez Wydział Lekar­ski. Zapew­niam Pań­stwa, że współ­pra­cę z MON wciąż zacie­śnia­my. Przy­po­mi­nam, że naszym obo­wiąz­kiem jest kształ­ce­nie leka­rzy, zgod­ne ze stan­dar­da­mi z roz­po­rzą­dze­nia Mini­stra Zdro­wia. Kształ­ce­nie woj­sko­we stu­den­tów w mun­du­rach zostaw­my woj­sko­wym z WCKM i Aka­de­mii Wojsk Lądo­wych.

Posta­ram się, aby Pań­stwo pozna­li pro­jekt regu­la­mi­nu orga­ni­za­cyj­ne­go jak naj­szyb­ciej, praw­do­po­dob­nie jesz­cze w maju. W tym obsza­rze sta­ram się wpro­wa­dzać tyl­ko koniecz­ne zmia­ny, zacho­wu­jąc w mia­rę moż­li­wo­ści obec­ne struk­tu­ry.

Zmie­nia się model finan­so­wa­nia uczel­ni. Zni­ka­ją licz­ne „zna­czo­ne” dota­cje na rzecz sub­wen­cji. Nie będzie już badań sta­tu­to­wych, dota­cji dla mło­dych naukow­ców itp., a na ich miej­sce utwo­rzy­my dota­cję na dzia­łal­ność nauko­wą, któ­ra będzie skła­da­ła się z dwóch czę­ści. Pierw­sza, pod­sta­wo­wa, będzie nali­cza­na podob­nie do dotych­cza­so­wych reguł podzia­łu dota­cji sta­tu­to­wej, jed­nak będzie niż­sza. Dru­ga część dota­cji będzie mia­ła cha­rak­ter pro­ja­ko­ścio­wy, czy­li będzie pre­mio­wa­ła publi­ka­cje o wyso­kiej punk­ta­cji oraz ich wpływ na oce­nę para­me­trycz­ną dys­cy­pli­ny. Pra­cu­je­my nad algo­ryt­mem podzia­łu. Zwra­cam uwa­gę, że Uczel­nia będzie mogła zgło­sić do oce­ny jed­ną publi­ka­cję tyl­ko raz, nie­za­leż­nie od licz­by auto­rów zatrud­nio­nych w Uczel­ni, a licz­ba zgła­sza­nych publi­ka­cji jest ogra­ni­czo­na. To duża zmia­na wzglę­dem dotych­cza­so­wej oce­ny para­me­trycz­nej wydzia­łów, gdzie liczy­ło się „zbie­ra­nie punk­tów”. Teraz będzie pre­mio­wa­na współ­pra­ca z inny­mi dys­cy­pli­na­mi, nie­ko­niecz­nie stric­te medycz­ny­mi.
W prak­ty­ce ozna­cza to, że nie każ­da dzia­łal­ność nauko­wa jest efek­tyw­na dla Uczel­ni i lepiej część osób o niskiej aktyw­no­ści nauko­wej prze­no­sić na eta­ty dydak­tycz­ne, redu­ku­jąc licz­bę naukow­ców, zgła­sza­nych do para­me­try­za­cji. Dla­te­go stwo­rzy­li­śmy szer­szy wachlarz sta­no­wisk dydak­tycz­nych.

Chcę pod­kre­ślić, że środ­ki na bada­nia nauko­we kie­ro­wa­ne będą głów­nie ku uczel­niom badaw­czym. Usta­wa zakła­da, że na sku­tek zwięk­sze­nia efek­tyw­no­ści i dosko­na­ło­ści nauko­wej jed­no­stek na prze­strze­ni naj­bliż­szych lat, wyło­ni się kil­ka sil­nych szkół wyż­szych, wyraź­nie awan­su­ją­cych w mię­dzy­na­ro­do­wych ran­kin­gach – uczel­ni badaw­czych. Do takie­go sta­tu­su aspi­ru­je­my. Przy­go­to­wu­je­my apli­ka­cję na kon­kurs, opar­tą głów­nie na stwo­rze­niu stra­te­gii, zmie­rza­ją­cej do stwo­rze­nia uczel­ni badaw­czej.  Nie ozna­cza to mar­gi­na­li­za­cji pro­ce­su dydak­tycz­ne­go, a raczej będzie wyma­ga­ło więk­szej ela­stycz­no­ści i zróż­ni­co­wa­nia zadań poszcze­gól­nych nauczy­cie­li i pra­cow­ni­ków badaw­czych, na co mogą pozwo­lić dodat­ko­wo uzy­ska­ne środ­ki.

Nie pla­nu­je­my rewo­lu­cji. Sta­ra­my się wyko­rzy­stać refor­mę szkol­nic­twa, jed­nak zna­jąc odpo­wie­dzial­ność naszej spo­łecz­no­ści, pozo­sta­wia­my moż­li­wość ewo­lu­cyj­nych, eta­po­wych roz­wią­zań w mia­rę naby­wa­nia wie­dzy i doświad­cze­nia. To dłu­ga dro­ga zmian, a ich rze­czy­wi­ste efek­ty pozna­my za wie­le lat. Tym bar­dziej, że obec­nie ogło­szo­ne regu­ły mogą być mody­fi­ko­wa­ne.

Nie­za­leż­nie od refor­my szkol­nic­twa, dzia­ła­my w innych obsza­rach, a mamy co robić. Koń­czy­my pro­jek­to­wa­nie CKD2 i szy­ku­je­my się do prac budow­la­nych w tym obsza­rze. Trwa budo­wa porad­ni w CKD. Rusza­my też z dwie­ma inwe­sty­cja­mi na tere­nie CKD: BRa­In  i MOLe­co­LAB. Oba pro­jek­ty, finan­so­wa­ne głów­nie ze środ­ków unij­nych, pozwo­lą na kumu­la­cję zarów­no dzia­łań inno­wa­cyj­no — nauko­wych,  jak i dydak­tycz­nych, prze­no­sząc tam naucza­nie m.in. che­mii i bio­che­mii. Na pew­no pomo­gą nam uzy­ska­ne obli­ga­cje na kwo­tę pra­wie 40 mln zło­tych. Trwa rów­nież budo­wa w szpi­ta­lu USK — WAM i sku­pia­my tam napraw­dę wie­le uwa­gi, aby  w trud­nej sytu­acji finan­so­wej szpi­ta­la, nie­do­sza­co­wa­niu inwe­sty­cji, przy sze­re­gu dzia­łań napraw­czych,  roz­wią­zać te pro­ble­my.  Koń­czy­my też remont w budyn­ku przy Żeli­gow­skie­go, gdzie odda­li­śmy m.in. nowe pomiesz­cze­nia dla ana­to­mii z histo­lo­gią. Musie­li­śmy też prze­nieść tam jed­nost­ki z budyn­ku nr 2 na pla­cu Hal­le­ra, któ­ry prze­ję­ło woj­sko.

Szy­ku­je­my się do obie­ca­nych pod­wy­żek. Nie­zwłocz­nie po uzy­ska­niu decy­zji finan­so­wej przy­stą­pi­my do prac nad podzia­łem pie­nię­dzy i poin­for­mu­je­my Pań­stwa. Zwra­cam uwa­gę, że mamy do czy­nie­nia z dwo­ma pro­ce­sa­mi. Pierw­szy to wdra­ża­ne od 1. stycz­nia, mini­ma pła­co­we dla poszcze­gól­nych pra­cow­ni­ków, prze­wi­dzia­ne prze­pi­sa­mi pra­wa, wdra­ża­ne ze środ­ków  Uczel­ni. W ich wyni­ku część pra­cow­ni­ków dosta­ła pod­wyż­ki, nie­kie­dy o bar­dzo zróż­ni­co­wa­nej kwo­cie. Nato­miast teraz ocze­ku­je­my na dodat­ko­wą pulę środ­ków, któ­ra ma być prze­zna­czo­na na pod­wyż­ki i będzie podzie­lo­na praw­do­po­dob­nie w posta­ci kwot dla poszcze­gól­nych grup pra­cow­ni­czych.

Ser­decz­nie pozdra­wiam,
Radzi­sław Kor­dek

  • Opublikowano: 9 kwietnia 2019
Podziel się na:
  • Facebook
  • LinkedIn
godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP