Aktualności

Wdrożenie Ustawy 2.0 — INFORMACJA REKTORA


Sza­now­ni Pań­stwo,
Kole­żan­ki i Kole­dzy,

tuż przed waka­cja­mi chciał­bym przed­sta­wić Pań­stwu kil­ka istot­nych infor­ma­cji zwią­za­nych z kolej­ny­mi eta­pa­mi wdra­ża­nia w naszej Uczel­ni usta­wy 2.0.

Obec­nie pra­cu­je­my nad pro­jek­tem regu­la­mi­nu orga­ni­za­cyj­ne­go Uczel­ni.

W obsza­rze doty­czą­cym struk­tu­ry jed­no­stek nauko­wo-badaw­czych sta­ra­my się wpro­wa­dzać tyl­ko koniecz­ne zmia­ny i mody­fi­ka­cje, zacho­wu­jąc w mia­rę moż­li­wo­ści obec­ne kon­struk­cje.

Tak jak już wspo­mi­na­łem, struk­tu­ra jed­no­stek nauko­wo-badaw­czych będzie pod­po­rząd­ko­wa­na trzem wydzia­łom: Far­ma­ceu­tycz­ne­mu, Nauk o Zdro­wiu i Lekar­skie­mu. W skład Wydzia­łu Lekar­skie­go zosta­nie włą­czo­na duża część obec­ne­go Wydzia­łu Woj­sko­wo-Lekar­skie­go oraz Wydział Nauk Bio­me­dycz­nych i Kształ­ce­nia Pody­plo­mo­we­go. Oddział Sto­ma­to­lo­gicz­ny pozo­sta­nie w struk­tu­rze Wydzia­łu Lekar­skie­go. Tak­że stu­den­ci kształ­cą­cy się w ramach limi­tu miejsc Mini­ster­stwa Obro­ny Naro­do­wej, będą stu­dio­wać na kie­run­ku lekar­skim, pro­wa­dzo­nym przez Wydział Lekar­ski, w ramach Oddzia­łu Lekar­skie­go w Kole­gium Woj­sko­wo-Lekar­skim. Struk­tu­ra Wydzia­łu Nauk o Zdro­wiu powięk­szy się o kil­ka jed­no­stek obec­ne­go Wydzia­łu Woj­sko­wo-Lekar­skie­go. Wydział Far­ma­ceu­tycz­ny wła­ści­wie się nie zmie­ni.

W załą­cze­niu znaj­dzie­cie Pań­stwo szcze­gó­ło­wy pro­po­no­wa­ny podział wspo­mnia­nej struk­tu­ry. Jeśli będzie­cie Pań­stwo chcie­li zgło­sić swo­je suge­stie czy zapro­po­no­wać zmia­ny, pro­szę o kon­takt z Panią Moni­ką Osiń­ską (monika.osinska@umed.lodz.pl).

Trze­ba pod­kre­ślić, że wydzia­ły zosta­ną jako jed­nost­ki Uczel­ni, jed­nak z istot­ny­mi zmia­na­mi w funk­cjo­no­wa­niu. Dzie­kan doce­lo­wo ma być odpo­wie­dzial­ny za dys­cy­pli­nę nauko­wą i – łącz­nie z pro­rek­to­rem — poli­ty­kę zatrud­nie­nia. Funk­cje zwią­za­ne z kształ­ce­niem i spra­wa­mi stu­denc­ki­mi będą final­nie peł­nić pro­dzie­ka­ni, a dzie­kan będzie odpo­wie­dzial­ny za nad­zór i orga­ni­za­cję pra­cy.

Następ­ny rok aka­de­mic­ki będzie jesz­cze miał nie­co mie­sza­ne struk­tu­ry. Powo­łam dotych­cza­so­wych dzie­ka­nów, aby dokoń­czy­li peł­ną kaden­cję.

Jed­nak z powo­du wymo­gów usta­wy, nie wszy­scy dzie­ka­ni mogą peł­nić funk­cje prze­wod­ni­czą­cych rad nauko­wych dys­cy­plin. W związ­ku z tym chciał­bym Pań­stwa poin­for­mo­wać, że w poło­wie maja powo­ła­łem peł­no­moc­ni­ków do spraw dys­cy­plin, z zamia­rem prze­ka­za­nia im od 1 paź­dzier­ni­ka br. funk­cji prze­wod­ni­czą­cych rad nauko­wych dys­cy­plin. Powo­ła­ni zaj­mą się cało­ścio­wym pro­ce­sem zarzą­dza­nia daną dys­cy­pli­ną (opra­cu­ją stra­te­gię roz­wo­ju, zaj­mą się pla­no­wa­niem poli­ty­ki per­so­nal­nej w dys­cy­pli­nie oraz ana­li­za­mi biblio­me­trycz­ny­mi), zapro­po­nu­ją tak­że człon­ków pre­zy­diów rad nauko­wych dys­cy­plin.

Powo­ła­ni peł­no­moc­ni­cy:
— w dys­cy­pli­nie nauk far­ma­ceu­tycz­nych − prof. Anna Kila­no­wicz-Sapo­ta,
— w dys­cy­pli­nie nauk o zdro­wiu − prof. Mag­da­le­na Kwa­śniew­ska,
— w dys­cy­pli­nie nauk medycz­nych − prof. Marzen­na Zie­liń­ska.

Jak już Pań­stwo wie­dzą, prze­ka­za­li­śmy na kon­ta jed­no­stek pie­nią­dze na pod­sta­wo­wą dzia­łal­ność nauko­wą w wyso­ko­ści 40% zeszło­rocz­nej „sta­tu­tów­ki”. Pozo­sta­łe środ­ki na naukę zosta­ną podzie­lo­ne zgod­nie z nowym algo­ryt­mem o pro­ja­ko­ścio­wym cha­rak­te­rze, odpo­wia­da­ją­cym nowym zasa­dom ewa­lu­acji. Nim przed­sta­wię Pań­stwu szcze­gó­ło­we infor­ma­cje, chcę zwró­cić Pań­stwu uwa­gę na obo­wią­zek spo­czy­wa­ją­cy na każ­dym z nas — dba­nia o zapew­nie­nie i prze­ka­za­nie wła­ści­wych infor­ma­cji biblio­me­trycz­nych. Jak się oka­za­ło, część z Pań­stwa nie uzu­peł­ni­ła swo­ich wyka­zów publi­ka­cji, co jest nie­ko­rzyst­ne nie tyl­ko dla kie­ro­wa­nych przez Pań­stwa jed­no­stek przy podzia­le środ­ków, ale tak­że dla Uczel­ni, przy kolej­nej ewa­lu­acji nauko­wej.

Przy­po­mi­nam, że zgod­nie z zarzą­dze­niem Rek­to­ra nr 22/2015 z dnia 28 kwiet­nia 2015 r. w spra­wie Regu­la­mi­nu punk­ta­cji dorob­ku nauko­we­go jed­no­stek orga­ni­za­cyj­nych, nauczy­cie­li aka­de­mic­kich oraz dok­to­ran­tów Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go w Łodzi, jed­nost­ki są zobo­wią­za­ne do prze­ka­zy­wa­nia (za pośred­nic­twem sys­te­mu infor­ma­tycz­ne­go) do Cen­trum Infor­ma­cyj­no-Biblio­tecz­ne­go infor­ma­cji o dorob­ku nauko­wym swo­ich pra­cow­ni­ków, w ter­mi­nie jed­ne­go mie­sią­ca od daty uka­za­nia się publi­ka­cji lub mono­gra­fii.

W związ­ku z powyż­szym, zobo­wią­zu­ję Pań­stwa do PILNEJ wery­fi­ka­cji danych doty­czą­cych dorob­ku nauko­we­go oraz uzu­peł­nie­nia infor­ma­cji w tym zakre­sie. Uwa­gi pro­szę prze­sy­łać na adres: punktacja@umed.lodz.pl, naj­póź­niej do 3 lip­ca br. Póź­niej­sze zgło­sze­nia nie będą uwzględ­nia­ne przy podzia­le środ­ków na dzia­łal­ność nauko­wo-badaw­czą w 2019 r.

Wszel­kie oce­ny dorob­ku nauko­we­go − zarów­no indy­wi­du­al­ne, jak i wyko­ny­wa­ne dla jed­no­stek − są opar­te na infor­ma­cjach zgło­szo­nych do bazy „Biblio­gra­fia Publi­ka­cji

Pra­cow­ni­ków Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go w Łodzi”, a ter­mi­no­we wpro­wa­dza­nie danych o publi­ka­cjach jest waż­ne rów­nież ze wzglę­du na obo­wią­zek prze­ka­zy­wa­nia infor­ma­cji o dorob­ku Uczel­ni do Pol­skiej Biblio­gra­fii Nauko­wej.

Pro­szę aby wszy­scy pra­cow­ni­cy nauko­wi spraw­dzi­li spi­sy swo­ich publi­ka­cji za lata 2017 i 2018.

Baza dorob­ku pra­cow­ni­ków Uczel­ni dostęp­na jest pod adre­sem: http://bg.umed.lodz.pl/pl/um/. For­mu­larz zgło­sze­nio­wy dla publi­ka­cji dostęp­ny pod adre­sem http://umlodz.expertus.com.pl/pubmarc.php.

Wszel­kie infor­ma­cje oraz link do instruk­cji wpro­wa­dza­nia danych dostęp­ny jest na stro­nie Cen­trum Infor­ma­cyj­no-Biblio­tecz­ne­go w dzia­le Biblio­gra­fia: http://cib.umed.lodz.pl/bibliografia/.

W razie pytań bądź wąt­pli­wo­ści pro­si­my o kon­takt z pra­cow­ni­ka­mi Oddzia­łu Biblio­gra­fii i Biblio­me­trii, pod nume­ra­mi tele­fo­nów: 42 272 54 21 oraz 42 272 54 08, lub dro­gą e‑mailową, pod adre­sem: punktacja@umed.lodz.pl.

Część pro­ja­ko­ścio­wa środ­ków na naukę będzie przy­zna­na uwzględ­nia­jąc tyl­ko publi­ka­cje o war­to­ści co naj­mniej 30 pkt MNiSW za lata 2017–2018. Weź­mie­my pod uwa­gę dane biblio­me­trycz­ne, przy­go­to­wa­ne przez Cen­trum Infor­ma­cyj­no-Biblio­tecz­ne za lata 2017–2018, według dorob­ku nauko­we­go prze­sła­ne­go do 3 lip­ca 2019 r. Po tym ter­mi­nie zmia­ny w dorob­ku nie będą uwzględ­nia­ne w podzia­le środ­ków. W opar­ciu o te dane wyli­czy­my śred­nią efek­tyw­ność dla jed­nost­ki w prze­li­cze­niu na dwa ostat­nie lata aktyw­no­ści, po jed­nym „slo­cie publi­ka­cyj­nym” rocz­nie na każ­de­go pra­cow­ni­ka nauko­we­go.

W sys­te­mie ewa­lu­acji został wpro­wa­dzo­ny limit doty­czą­cy licz­by publi­ka­cji nauko­wych dane­go naukow­ca, w tym autor­stwa lub współ­au­tor­stwa, zwa­ny „slo­tem publi­ka­cyj­nym”. „Slot publi­ka­cyj­ny” może być wypeł­nio­ny jed­ną publi­ka­cją (np. publi­ka­cja jed­no­au­tor­ska lub współ­au­tor­stwo bez współ­au­to­rów z Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go w Łodzi, w tej samej dys­cy­pli­nie) lub czę­ścia­mi ułam­ko­wy­mi kil­ku publi­ka­cji (np. w przy­pad­ku wie­lu auto­rów z jed­nej uczel­ni i jed­nej dys­cy­pli­ny). Zgod­nie z roz­po­rzą­dze­niem Mini­stra Nauki i Szkol­nic­twa Wyż­sze­go z 22 lute­go 2019 r. w spra­wie ewa­lu­acji jako­ści dzia­łal­no­ści nauko­wej (Dz. U. poz. 392) każ­dy pra­cow­nik nauko­wy będzie mógł zgło­sić do ewa­lu­acji Uczel­ni mak­sy­mal­nie czte­ry pozy­cje (tzw. „slo­ty publi­ka­cyj­ne”) na czte­ry lata.

W zależ­no­ści od śred­niej licz­by punk­tów MNiSW dla jed­ne­go „slo­tu publi­ka­cyj­ne­go” zosta­ły prze­wi­dzia­ne nastę­pu­ją­ce wagi:

Prze­dzia­ły śred­niej licz­by punk­tów MNiSW/2N Waga
co naj­mniej 45 12
od 30 włącz­nie do 45 9
od 20 włącz­nie do 30 6
od 10 włącz­nie do 20 3
od 5 włącz­nie do 10 1,5
powy­żej 0 do 5 pkt 1

 

W opar­ciu o przy­pi­sa­ne wagi i licz­bę pra­cow­ni­ków N w jed­no­st­ce, będzie wyli­czo­na suma środ­ków pro­ja­ko­ścio­wych dla każ­dej jed­nost­ki na dzia­łal­ność badaw­czą. Według wyli­cze­nia za lata 2017–2018 naj­lep­sze jed­nost­ki otrzy­ma­ją budżet pro­ja­ko­ścio­wy powy­żej 150 tys. zł.

Środ­ki mogą być wydat­ko­wa­ne wyłącz­nie na dzia­łal­ność nauko­wo-badaw­czą. Obo­wią­zu­ją zasa­dy wyko­rzy­sty­wa­nia jak dla dota­cji sta­tu­to­wej. Przy zaku­pach apa­ra­tu­ry nauko­wo-badaw­czej powy­żej 10 000 zł wyma­ga­na jest zgo­da Dzie­ka­na (pod­wyż­szo­no kwo­tę z 3 500 zł do 10 000 zł). Nie­wy­ko­rzy­sta­ne środ­ki prze­cho­dzą auto­ma­tycz­nie na rok następ­ny.

Środ­ki są dostęp­ne pod sym­bo­la­mi kont jak dotych­czas:
503/MPK/503–01-001–19-00 Wydział Nauk Bio­me­dycz­nych
503/MPK/503–11-001–19-00 Wydział Lekar­ski
503/MPK/503–21-001–19-00 Oddział Sto­ma­to­lo­gii
503/MPK/503–31-001–19-00 Wydział Far­ma­cji
503/MPK/503–51-001–19-00 Wydział Woj­sko­wo-Lekar­ski

Szcze­gó­ło­we zasa­dy ewa­lu­acji znaj­dą Pań­stwo w prze­wod­ni­ku Mini­ster­stwa Nauki i Szkol­nic­twa Wyż­sze­go, zamiesz­czo­nym na stro­nie Uczel­ni pod adre­sem: https://bip.umed.pl/sites/bip_admin/SiteAssets/Lists/Site_content/AllItems/Ewaluacja%20Jakosci%20Dzialalnosci-Naukowej%20Przewodnik%202019.pdf

Na koniec, chcę poin­for­mo­wać, że 24 czerw­ca zło­ży­li­śmy w Mini­ster­stwie Nauki i Szkol­nic­twa Wyż­sze­go apli­ka­cję w kon­kur­sie „Ini­cja­ty­wa dosko­na­ło­ści – uczel­nia badaw­cza”, opar­tą głów­nie na stra­te­gii zmie­rza­ją­cej do stwo­rze­nia uczel­ni o tym — naj­bar­dziej pre­sti­żo­wym — sta­tu­sie. Ten tytuł wią­że się z lep­szym finan­so­wa­niem. Kon­ku­ren­cja jest potęż­na, ale pró­bu­je­my.

Z przed­wa­ka­cyj­ny­mi pozdro­wie­nia­mi,
Radzi­sław Kor­dek

Załącz­ni­ki:

  • Opublikowano: 27 czerwca 2019
Podziel się na:
  • Facebook
  • LinkedIn
godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP