REGULAMIN
REGULAMIN
PRZYZNAWANIA ŚWIADCZEŃ Z FUNDUSZU STYPENIALNEGO DLA STUDENTÓW UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W ŁODZI
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Regulamin przyznawania świadczeń z funduszu stypendialnego dla studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, zwany dalej „Regulaminem”, określa kryteria i tryb przyznawania świadczeń oraz sposób ich wypłacania, tryb zakwaterowania w domach studenckich Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, sposób dokumentowania sytuacji materialnej studenta, tryb powoływania oraz skład Komisji Stypendialnej i Odwoławczej Komisji Stypendialnej.
§ 2
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- dochód – dochód w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111, ze zm.) zwaną dalej „ustawą o świadczeniach rodzinnych”;
- dochód na osobę w rodzinie studenta – dochód ustalany na zasadach określonych w przepisach, o których mowa w pkt 1, uwzględniający dochody osiągane przez:
- studenta,
- małżonka studenta,
- rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta,
- osoby będące na utrzymaniu osób, o których mowa w lit. a-c, dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów ̶ do ich ukończenia oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na ich wiek;
- Uniwersytet – Uniwersytet Medyczny w Łodzi;
- Rektor – Rektora Uniwersytetu;
- studia ̶ studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie;
- student – osobę kształcącą się w Uniwersytecie na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich;
- świadczenia – stypendia i zapomogę, o których mowa w § 4 Regulaminu;
- ustawa ̶ ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U z 2021 r. poz. 478, ze zm.).
§ 3
- Przepisy Regulaminu stosuje się do studentów będących:
- obywatelami polskimi,
- cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2019/2020 i latach następnych − z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Cudzoziemiec niewymieniony w art. 324 ust. 2 pkt 2-8 ustawy nie może ubiegać się o stypendium socjalne, o którym mowa w § 4 pkt 1 i 2 Regulaminu.
- Przepisów Regulaminu nie stosuje się do studentów będących:
- kandydatami na żołnierzy zawodowych lub żołnierzami zawodowymi, którzy podjęli studia na podstawie skierowania przez właściwy organ wojskowy i otrzymali pomoc w związku z pobieraniem nauki na podstawie przepisów o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
- funkcjonariuszami służb państwowych w służbie kandydackiej albo będących funkcjonariuszami służb państwowych, którzy podjęli studia na podstawie skierowania lub zgody właściwego przełożonego i otrzymali pomoc w związku z pobieraniem nauki na podstawie przepisów o służbie.
§ 4
Student może w ramach funduszu stypendialnego ubiegać się o:
- stypendium socjalne;
- zwiększenie stypendium socjalnego;
- stypendium dla osób niepełnosprawnych;
- zapomogę;
- stypendium Rektora.
ROZDZIAŁ II
TRYB PRZYZNAWANIA ŚWIADCZEŃ
§ 5
Rektor w porozumieniu z Uczelnianą Radą Samorządu Studentów i Uczelnianą Radą Samorządu Doktorantów Uniwersytetu, łącznie zwanymi dalej „Radą”:
- dokonuje podziału funduszu stypendialnego;
- ustala wysokość miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta, uprawniającego do ubiegania się o stypendium socjalne;
- ustala wysokość stawek świadczeń.
§ 6
- Świadczenia przyznawane są wyłącznie na udokumentowany wniosek studenta. Wzory wniosków o przyznanie świadczeń stanowią załączniki nr 1- 4 do Regulaminu.
- Obowiązek przedłożenia kompletnego wniosku spoczywa na studencie. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego wymogów formalnych, student zostaje wezwany do uzupełnienia braków i zobowiązany jest do ich uzupełnienia w terminie określonym w wezwaniu, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
- Stypendia przyznawane są na rok akademicki i wypłacane co miesiąc, przez okres do 9 miesięcy (od października do czerwca następnego roku kalendarzowego) a gdy kształcenie trwa semestr − przez okres do 5 miesięcy (od października do lutego następnego roku kalendarzowego), z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
- W przypadku złożenia wniosku o stypendia wymienione w 4 pkt. 1-3 po dniu 31 października, świadczenie zostaje przyznane od miesiąca, w którym został złożony wniosek wraz z kompletem dokumentów.
- Wypłata stypendiów za miesiące październik i listopad następuje do końca listopada.
- Świadczenia przekazywane są na wskazany przez studenta we wniosku rachunek bankowy prowadzony w polskich złotych (PLN), w banku działającym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Rektor, po analizie wykorzystania środków funduszu stypendialnego, może w porozumieniu z Radą podjąć decyzję o zmianie wysokości świadczeń w danym semestrze.
- Zapomoga może być przyznana nie częściej niż 2 razy w danym roku akademickim.
- Wnioski, o których mowa w ust. 1, student przekazuje drogą elektroniczną za pośrednictwem indywidualnego konta w Wirtualnej Uczelni.
§ 7
- Student kształcący się równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymywać świadczenia tylko na jednym, wskazanym przez siebie kierunku.
- Świadczenia przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich, jednak nie dłużej niż przez okres 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:
- pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
- drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.
- Łączny okres, przez który przysługują świadczenia jest dłuższy o 2 semestry w przypadku, gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów, to jest na kierunku farmacja oraz na kierunku lekarskim. Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi w tym przypadku 14 semestrów.
- Do okresu przez który przysługują świadczenia wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 3 ustawy.
- Do okresu, przez który przysługują świadczenia nie wlicza się semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego.
- W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.
- Świadczenia nie przysługują studentowi, który posiada tytuł zawodowy:
- magistra albo równorzędny;
- licencjata albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.
- Student niepełnosprawny, którego niepełnosprawność powstała w trakcie studiów lub po uzyskaniu tytułu zawodowego, może otrzymać świadczenie, o którym mowa w § 4 pkt 3 przez dodatkowy okres 12 semestrów . Przepisy ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
- Student, który został skierowany na studia do innej uczelni w kraju lub za granicą, także w ramach programu wymiany studentów, może otrzymywać w tym czasie świadczenia, o ile spełnia warunki konieczne do ich przyznania.
- Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.
§ 8
- Student ubiegający się o świadczenia, albo je otrzymujący, niezwłocznie powiadamia Dział ds. Bytowych Studentów i Doktorantów o:
- zmianach w toku odbywania studiów, w tym o uzyskaniu tytułu zawodowego;
- przeniesieniu do innej uczelni lub rozpoczęciu równolegle kształcenia w innej uczelni.
- Decyzja o przyznaniu świadczenia wydana na podstawie nieprawdziwych danych zostaje uchylona w drodze decyzji administracyjnej, a student zobowiązany jest do zwrotu otrzymanego świadczenia niezależnie od odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej.
- W przypadku nienależnie pobranego świadczenia, studentowi wysyła się wezwanie do zapłaty. W przypadku, gdy nienależnie pobrane świadczenie nie zostanie zwrócone w terminie wskazanym w wezwaniu, sprawa przekazywana jest do windykatora Uniwersytetu w celu wyegzekwowania należności.
- Student ponosi pełną odpowiedzialność dyscyplinarną, cywilną oraz karną za przekazanie nieprawdziwych danych, na podstawie których uzyskał nieprzysługujące mu świadczenie.
§ 9
- Student traci prawo do otrzymywania świadczeń w przypadku, gdy:
- został skreślony z listy studentów;
- został zawieszony w prawach studenta, na podstawie art. 312 ust. 5 lub art. 316 ust. 4 ustawy;
- został prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną zawieszenia w prawach do otrzymywania świadczeń pomocy materialnej dla studentów, o której mowa w art. 308 pkt 4 ustawy;
- przebywa na urlopie od zajęć, z zastrzeżeniem sytuacji o których mowa w § 10;
- uzyskał pomoc materialną na podstawie nieprawdziwych danych;
- uzyskał analogiczną pomoc materialną na innym kierunku studiów lub w innej uczelni;
- ukończył studia uzyskując tytuł zawodowy magistra, licencjata lub równorzędny;
- dobrowolnie zrezygnował z przyznanego świadczenia.
- Wypłata świadczeń zostaje wstrzymana w przypadku wszczęcia przeciwko studentowi postępowania dyscyplinarnego lub postępowania administracyjnego.
- Przywrócenie wypłaty świadczeń może nastąpić po ustaniu okoliczności powodujących ich wstrzymanie i po zmianie statusu studenta w uczelnianym systemie informatycznym.
§ 10
- Student może zachować prawo do otrzymywania świadczeń podczas urlopu od zajęć w przypadku:
- długotrwałej choroby;
- urodzenia się dziecka;
- w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Decyzję o zachowaniu przez studenta prawa do otrzymywania świadczeń podejmuje, na pisemny wniosek studenta, Komisja Stypendialna.
ROZDZIAŁ III
STYPENDIUM SOCJALNE
§ 11
- Stypendium socjalne może otrzymać student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej.
- Podstawę do ustalenia przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie wnioskodawcy stanowią dokumenty składane w oryginale lub w kopii za okazaniem oryginału do wglądu.
- Do wniosku o przyznanie świadczenia student jest zobowiązany dołączyć następujące dokumenty dotyczące studenta oraz wszystkich pełnoletnich członków jego rodziny:
- zaświadczenia z Urzędu Skarbowego dokumentujące dochody (nawet, jeżeli nie osiągano dochodów) podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.) za rok kalendarzowy poprzedzający okres stypendialny, w którym student ubiega się o przyznanie świadczenia, odrębnie dla każdego członka rodziny, także wtedy, gdy osoby rozliczają się wspólnie. Zaświadczenia winny zawierać następujące informacje:
- dane podatnika, którego dotyczy zaświadczenie,
- rok podatkowy, którego dotyczy zaświadczenie,
- formę opłacanego podatku,
- dochód brutto,
- składkę na ubezpieczenie społeczne,
- należny podatek,
- dane o uzyskaniu lub nieuzyskaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu na innych zasadach (np. ryczałt, karta podatkowa),
- w przypadku rozliczania się na podstawie ryczałtu zaświadczenie winno zawierać roczną wartość przychodu oraz wysokość stawki podatkowej,
- w przypadku rozliczania się na podstawie karty podatkowej zaświadczenie winno zawierać roczną wartość zapłaconego podatku;
- zaświadczenia lub oświadczenia o wysokości faktycznie zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku poprzedzającym rok akademicki, w którym student ubiega się o przyznanie świadczenia (odpowiednio z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Ministerstwa Obrony Narodowej).
- zaświadczenie z miejsca pracy lub oświadczenie określające, przez ile miesięcy w roku poprzedzającym rok akademicki, w którym student ubiega się o przyznanie świadczenia, wypłacane było wynagrodzenie; złożenie tych dokumentów nie jest konieczne w przypadku, gdy zaświadczenie lub oświadczenie, o którym mowa w pkt 2 będzie ujmowało składki zdrowotne w rozbiciu na miesiące;
- oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok kalendarzowy poprzedzający rok akademicki, w którym student ubiega się o przyznanie świadczenia; wzór oświadczenia określa załącznik nr 7 do Regulaminu;
- oświadczenie członka rodziny studenta dotyczące wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych; wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 8 do Regulaminu.
- zaświadczenia z Urzędu Skarbowego dokumentujące dochody (nawet, jeżeli nie osiągano dochodów) podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.) za rok kalendarzowy poprzedzający okres stypendialny, w którym student ubiega się o przyznanie świadczenia, odrębnie dla każdego członka rodziny, także wtedy, gdy osoby rozliczają się wspólnie. Zaświadczenia winny zawierać następujące informacje:
- Dodatkowo do wniosku, student dołącza, w przypadku:
- rodzeństwa lub dzieci pozostających na utrzymaniu studenta lub jego rodziny:
- zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły lub szkoły wyższej ̶ w przypadku osób, które nie ukończyły 26. roku życia,
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile wskazane osoby nie uczą się i pozostają na utrzymaniu studenta lub rodziny studenta;
- gospodarstwa rolnego będącego w posiadaniu studenta lub członków jego rodziny:
- zaświadczenie właściwego organu gminy lub nakaz płatniczy o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonego w hektarach ogólnych oraz przeliczeniowych, określające stan posiadania w roku kalendarzowym poprzedzającym okres stypendialny, w którym student ubiega się o przyznanie świadczenia,
- umowę dzierżawy zawartą zgodnie z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników (tj. gdy wydzierżawiającym jest emeryt lub rencista rolniczy oraz umowa dzierżawy zawarta została na min.10 lat, dzierżawca nie jest: małżonkiem emeryta lub rencisty, jego zstępnym lub pasierbem, osobą pozostająca z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym, małżonkiem zstępnego, pasierba, osoby pozostającej we wspólnym gospodarstwie domowym w przypadku oddania w dzierżawę części lub całości,)
- umowę dzierżawy zawartą w formie aktu notarialnego ̶ w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną;
- bezrobotnych członków rodziny studenta:
- zaświadczenie z urzędu pracy lub oświadczenie potwierdzające fakt pozostawania bez pracy z prawem lub bez prawa do zasiłku, zawierające informacje o wysokości uzyskiwanego zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych i okresie jego otrzymywania,
- zaświadczenie, o którym mowa w lit. a, jest bezwzględnie wymagane również w przypadku utraty dochodu, z wyjątkiem sytuacji, gdy po utracie dochodu nastąpiło jego uzyskanie;
- utraty/uzyskania dochodu:
- utrata dochodu ̶ dokumenty określające datę utraty dochodu oraz wysokość utraconego dochodu przez studenta lub członka jego rodziny (np.: świadectwo pracy, umowa zlecenie, PIT-11 lub PIT-40 dokumentujący wysokość utraconego dochodu),
- uzyskanie dochodu w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, w którym student ubiega się o przyznanie stypendium − dokument określający wysokość uzyskanego dochodu oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany (np. umowa o pracę, umowa zlecenie),
- uzyskanie dochodu w roku, w którym przypada okres stypendialny − dokument określający datę uzyskania (np.: zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu, zaświadczenie z Urzędu Pracy o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych) oraz wysokość dochodu netto otrzymanego za miesiąc następujący po miesiącu, w którym dochód został uzyskany;
- pobierania emerytury/renty ̶ decyzje określające prawo do emerytury/renty uwzględniające co najmniej cały rok kalendarzowy poprzedzający rok akademicki, w którym student ubiega się o przyznanie stypendium;
- osób samotnie wychowujących dziecko ̶ odpis prawomocnego orzeczenia sądu orzekającego rozwód czy separację lub odpis skrócony aktu zgonu małżonka lub rodzica studenta lub, gdy ojciec jest nieznany − odpis zupełny aktu urodzenia dziecka;
- alimentacji:
- na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną ̶ odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądowego, zasądzającego alimenty, lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody, zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną,
- gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej w wyroku sądu, ugodzie sądowej lub ugodzie zawartej przed mediatorem: zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów, lub informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych czynności, w szczególności w związku z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą, jeżeli dłużnik zamieszkuje za granicą,
- oddalenia pozwu o ustalenie obowiązku alimentacyjnego ̶ odpis prawomocnego wyroku sądu,
- gdy członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny ̶ przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów,
- gdy jeden z rodziców ponosi całkowite koszty utrzymania dziecka ̶ orzeczenie sądu zobowiązujące do pokrycia tych kosztów;
- przysposobienia dziecka lub sprawowania pieczy zastępczej nad dzieckiem ̶ odpis prawomocnego wyroku sądu rodzinnego stwierdzającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu rodzinnego lub ośrodka adopcyjno-opiekuńczego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka;
- urlopu wychowawczego ̶ zaświadczenie pracodawcy o terminie urlopu wychowawczego członka rodziny studenta i okresie na jaki został on udzielony oraz o okresach zatrudnienia;
- osiągania dochodu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, w którym student ubiega się o przyznanie stypendium – zaświadczenie o wysokości osiągniętego dochodu oraz ilości przepracowanych miesięcy, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego;
- innym, niewymienionym wyżej: inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do stypendium socjalnego wymagane przez Komisję Stypendialną, w szczególności: zaświadczenie z policji o zaginięciu członka rodziny studenta, zaświadczenie o przebywaniu członka rodziny studenta w miejscach odosobnienia, kopie aktów zgonu, decyzje o uzyskaniu renty rodzinnej, renty socjalnej, kopie aktu ślubu i aktów urodzeń dzieci w przypadku małżeństw studenckich.
- rodzeństwa lub dzieci pozostających na utrzymaniu studenta lub jego rodziny:
- Student, który nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych, może ubiegać się o stypendium socjalne bez wykazywania dochodów osiąganych przez osoby, o których mowa w § 2 pkt 2, jeżeli złożył oświadczenie potwierdzające ten fakt oraz spełnia jeden z następujących warunków:
- ukończył 26. rok życia;
- pozostaje w związku małżeńskim;
- ma na utrzymaniu dzieci, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. d;
- osiągnął pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej;
- posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
- Komisja Stypendialna lub Odwoławcza Komisja Stypendialna odmawia przyznania stypendium socjalnego studentowi, którego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz.1876, ze zm.), jeżeli nie dołączy do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych o sytuacji majątkowej i dochodowej swojej i rodziny.
- Komisja Stypendialna lub Odwoławcza Komisja Stypendialna może przyznać studentowi stypendium socjalne w przypadku, o którym mowa w 6, jeżeli przyczyny niedołączenia do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i jego rodziny były uzasadnione oraz student udokumentował źródła utrzymania rodziny.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach student może ubiegać się o zwiększenie stypendium socjalnego. Za szczególnie uzasadnione przypadki uważa się między innymi:
- pełne sieroctwo;
- wychowanie w pieczy zastępczej;
- zamieszkanie w domu studenckim lub obiekcie innym niż dom studencki i jednoczesne wykazanie dochodu na osobę w rodzinie do kwoty do kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876, ze zm.).
ROZDZIAŁ IV
STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
§ 12
- Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymywać student z tytułu niepełnosprawności, potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, po przedłożeniu orzeczenia wraz z wnioskiem o przyznanie stypendium.
- Jeżeli orzeczenie, o którym mowa w ust. 1, zostało wydane na czas określony, stypendium dla osób niepełnosprawnych jest wypłacane do ostatniego dnia miesiąca, w którym upływa termin jego ważności.
- W przypadku studenta, który uzyska kolejne orzeczenie, prawo do stypendium ustala się od miesiąca, w którym student złożył powtórnie wniosek o przyznanie stypendium.
- Wysokość stypendium uzależniona jest od stopnia orzeczonej niepełnosprawności studenta. Wyznaczone są następujące stopnie niepełnosprawności:
- znaczny;
- umiarkowany;
- lekki.
- Wnioski o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych studenci składają elektronicznie za pośrednictwem Wirtualnej Uczelni, przedkładając orzeczenie o niepełnosprawności u Specjalisty ds. Osób Niepełnosprawnych.
ROZDZIAŁ V
ZAPOMOGI
§ 13
- Zapomoga stanowi rodzaj doraźnej pomocy dla studenta, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej.
- Podstawą przyznania zapomogi jest przejściowe pogorszenie sytuacji życiowej studenta, wynikające ze zdarzeń losowych, na które student nie miał wpływu.
- Zdarzenie losowe to wszystkie sytuacje życiowe, w których znalazł się student, ujemnie oddziałujące na jego życie, zdrowie lub mienie albo powodujące zwiększenie jego potrzeb majątkowych, a w szczególności:
- śmierć najbliższego członka rodziny studenta (pierwszy stopień pokrewieństwa);
- poważna choroba studenta lub członka jego najbliższej rodziny (pierwszy stopień pokrewieństwa);
- nieszczęśliwy wypadek studenta lub członka jego najbliższej rodziny (pierwszy stopień pokrewieństwa);
- klęski żywiołowe.
- Zapomoga może zostać przyznana wyłącznie na wniosek studenta, złożony wraz z dokumentacją potwierdzającą zaistniałą sytuację.
- Wniosek o zapomogę, złożony w terminie późniejszym niż 3 miesiące od daty zajścia zdarzenia losowego, pozostawia się bez rozpoznania.
- (Uchylony)
- O przyznaniu zapomogi oraz o jej wysokości decyduje Komisja Stypendialna na podstawie m.in. wykazanych we wniosku, potwierdzonych kosztów poniesionych w związku z opisanym zdarzeniem, z wyłączeniem zdarzenia o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
- Student może otrzymać zapomogę nie więcej niż dwa razy w roku akademickim, z tym że nie może otrzymać zapomogi dwa razy w semestrze z tego samego tytułu.
- Student kształcący się równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymać zapomogę wyłącznie na jednym, wskazanym przez niego kierunku studiów.
ROZDZIAŁ VI
STYPENDIUM REKTORA
§ 14
- Stypendium Rektora może otrzymać student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.
- Student ubiegający się o stypendium Rektora zobowiązany jest dołączyć do wniosku dokumenty poświadczające osiągnięcia, o których mowa w ust. 1. Brak przedłożenia rzeczonych dokumentów uniemożliwia przyznanie punktów za wskazane osiągnięcia.
- Stypendium Rektora przyznaje się nie więcej niż 10% studentów na określonym kierunku studiów. Jeśli liczba studentów jest mniejsza niż 10, stypendium Rektora może być przyznane jednemu studentowi.
- Maksymalna liczba studentów uprawnionych do otrzymania stypendium Rektora ustalana jest na podstawie liczby osób studiujących w roku akademickim, za który ma być pobierane stypendium, zgodnie z danymi przekazanymi do systemu POL-on według stanu na dzień 31 grudnia.
- O stypendium Rektora student może ubiegać się nie wcześniej, niż po zaliczeniu pierwszego roku studiów, z zastrzeżeniem ust. 9.
- Stypendium Rektora nie przysługuje osobom, które w poprzednim roku akademickim powtarzały rok studiów.
- Stypendium Rektora może otrzymać student, który:
- zaliczył poprzedni rok studiów w terminie określonym w Regulaminie studiów,
- został wpisany na kolejny rok studiów;
- w poprzednim roku studiów uzyskał wyróżniające wyniki w nauce lub osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe.
- O stypendium Rektora może ubiegać się student I roku studiów drugiego stopnia na podstawie wyników osiągniętych na ostatnim roku studiów pierwszego stopnia.
- Stypendium Rektora przysługuje studentowi przyjętemu na I rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, który jest:
- laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty (Dz.U z 2020 r. poz. 1327, ze zm.);
- medalistą co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie (Dz.U z 2020 r. poz. 1133, ze zm.).
- Kryteria punktacji osiągnięć studentów ubiegających się stypendium Rektora oraz sposób tworzenia list rankingowych określa załącznik nr 5 do Regulaminu.
- Stypendia Rektora przyznawane są w oparciu o listy rankingowe, powstałe na podstawie punktacji określonej w kryteriach punktacji osiągnięć studentów ubiegających się o to stypendium.
- Ostateczny termin składania wniosków o stypendium Rektora upływa w dniu 5 października każdego roku akademickiego. Termin ten jest terminem prawa materialnego i wnioski złożone po jego upływie nie wywołują skutków prawnych.
ROZDZIAŁ VII
TRYB POWOŁYWANIA KOMISJI STYPENDIALNYCH I WYDAWANIA DECYZJI
§ 15
- Na wniosek Rady, uprawnienia w zakresie:
- przyznawania świadczeń posiada Komisja Stypendialna;
- rozpatrywania odwołań od decyzji Komisji Stypendialnej posiada Odwoławcza Komisja Stypendialna.
- Komisję Stypendialną i Odwoławczą Komisję Stypendialną, zwane dalej łącznie „komisjami stypendialnymi” powołuje Rektor spośród studentów i doktorantów wskazanych przez Radę oraz nauczycieli akademickich, na dwa kolejne lata akademickie.
- Studenci i doktoranci stanowią większość składu komisji stypendialnych.
- Komisje stypendialne zobowiązane są do protokołowania swoich posiedzeń. Protokół podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie komisji.
- Decyzje komisji stypendialnych zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków komisji. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Za zgodą przewodniczącego posiedzenie komisji może odbyć się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość – poprzez łącza wideo, telefoniczne, internetowe lub inne posiadające certyfikat bezpieczeństwa.
- Członek komisji stypendialnej, którego sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu komisji, zostaje wyłączony z podejmowania decyzji dotyczącej jego osoby.
- Rektor może uchylić decyzję komisji stypendialnych, niezgodną z przepisami prawa, w drodze decyzji administracyjnej.
§ 16
- Decyzje wydawane przez komisje stypendialne podpisują przewodniczący komisji lub upoważnieni przez nich wiceprzewodniczący.
- Decyzje, o których mowa w ust. 1, przekazywane są studentowi w formie elektronicznej lub wydawane osobiście w Dziale ds. Bytowych Studentów i Doktorantów.
- Decyzję, o której mowa w ust. 1, nieodebraną w sposób określony w ust. 2, doręcza się studentowi listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, na adres korespondencyjny wskazany przez studenta w uczelnianym systemie informatycznym.
- Od decyzji Komisji Stypendialnej studentowi przysługuje odwołanie do Odwoławczej Komisji Stypendialnej.
§ 17
Obsługą administracyjną komisji stypendialnych zajmuje się Dział ds. Bytowych Studentów i Doktorantów, który zobowiązany jest w szczególności do przyjmowania wniosków o przyznanie stypendiów z funduszu stypendialnego, przekazywania ich do rozpatrzenia odpowiednim organom oraz wzywania studentów do uzupełniania brakujących dokumentów.
ROZDZIAŁ VIII
TRYB PRZYZNAWANIA MIEJSC W DOMACH STUDENCKICH
§ 18
- Prawo do zamieszkania w domu studenckim, zwanym dalej „DS”, przysługuje w pierwszej kolejności studentowi, który obecnie zamieszkuje w domu studenckim Uniwersytetu oraz studentowi i kandydatowi, któremu codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do Uniwersytetu uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia odbywanie studiów.
- Dodatkowymi kryteriami są:
- szczególna sytuacja studenta (np. niepełnosprawność, pełne sieroctwo);
- aktualne zamieszkanie rodzeństwa lub współmałżonka studenta w DS.
- Student może ubiegać się o zakwaterowanie w DS współmałżonka i dziecka.
§ 19
- Miejsce w DS przyznawane jest na wniosek złożony w formie elektronicznej przez:
- kandydata na internetowej platformie rekrutacyjnej;
- studenta poprzez Wirtualną Uczelnię;
- osoby niewymienione w pkt 1 i 2 – za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Wnioski on-line są aktywne w terminie ich składania, po upływie tego terminu dostęp elektroniczny zostaje zablokowany z wyjątkiem osób o których mowa w § 20 ust. 2.
- Wzór wniosku o przyznanie miejsca w DS określa załącznik nr 6 do Regulaminu.
- Miejsce w DS przyznawane jest na okres do 9 miesięcy, lecz nie dłużej niż do 30 czerwca.
- Wnioski o przyznanie miejsca w DS złożone przez osoby uprzednio nie regulujące opłat za zakwaterowanie w terminie, rozpatrywane są negatywnie. Ponowne rozpatrzenie złożonego wniosku może nastąpić po uprzednim uregulowaniu zadłużenia.
- Przyznanie miejsca w DS osobom niebędącym studentami Uniwersytetu, a także absolwentom jednolitych studiów magisterskich oraz absolwentom studiów drugiego stopnia, podejmującym naukę na kolejnym kierunku studiów, może nastąpić jedynie po zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych pozostałych studentów.
§ 20
- Wnioski o przyznanie miejsca w DS studenci przekazują do Działu ds. Bytowych Studentów i Doktorantów, w następujących terminach:
- studenci I-V roku – do dnia 20 maja;
- osoby przyjęte na I rok jednolitych studiów magisterskich oraz studiów pierwszego stopnia – do dnia 8 sierpnia – z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;
- osoby przyjęte na I rok studiów drugiego stopnia – do dnia 1 września – z zastrzeżeniem ust. 2.
- Osoba przyjęta na I rok studiów może złożyć wniosek o przyznanie miejsca w DS
w terminie późniejszym, niż wskazany w ust. 1, wyłącznie w przypadku, gdy decyzja
o przyjęciu jej na studia została wydana po upływie tego terminu. - Osoby będące cudzoziemcami, podejmujące w Uniwersytecie studia prowadzone w języku angielskim, deklarują zamiar zamieszkania w DS podczas rekrutacji, przeprowadzanej w Centrum ds. Organizacji i Obsługi Studiów w Języku Angielskim.
- (Uchylony)
§ 21
- Decyzje o przyznaniu miejsca w DS podejmuje Uczelniana Komisja ds. Domów Studenckich w składzie:
- po jednym przedstawicielu rady mieszkańców z każdego DS;
- przedstawiciel Uczelnianej Rady Samorządu Studentów;
- przedstawiciel Uczelnianej Rady Samorządu Doktorantów;
- kierownik Działu. ds. Bytowych Studentów i Doktorantów;
- kierownicy Domów Studenckich.
- (Uchylony)
- Osoby zainteresowane zakwaterowaniem w DS w trakcie roku akademickiego, mogą skorzystać z wolnych miejsc po uzyskaniu zgody kierownika DS.
- Zakwaterowanie na pobyt nie dłuższy niż 10 dni (zakwaterowanie doraźne) następuje na podstawie decyzji kierownika DS.
- Informacja o przyznaniu miejsca w DS jest udostępniona w Wirtualnej Uczelni; w przypadku braku dostępu do Wirtualnej Uczelni przekazywana jest pocztą elektroniczną na adres wskazany we wniosku.
§ 22
- Student traci prawo do przyznanego miejsca w DS po upływie okresu, na jaki mu je przydzielono, a także w przypadku:
- nie regulowania opłat za miejsce w DS w terminach określonych przez Rektora;
- rażącego naruszenia postanowień Regulaminu Domu Studenta oraz innych przepisów wewnętrznych Uniwersytetu;
- skreślenia z listy studentów, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Student który został skreślony z listy studentów lub ukończył studia ma możliwość dalszego zakwaterowania w DS za zgodą kierownika DS w ramach pozostałych wolnych miejsc. W tym przypadku opłata za zajmowanie miejsca ulega zmianie zgodnie z cennikiem opłat za zakwaterowanie w domach studenckich Uniwersytetu, określonym w zarządzeniu Rektora.
§ 23
- Wysokość opłaty wnoszonej przez mieszkańca za zakwaterowanie w DS określa cennik opłat za zakwaterowanie, o którym mowa w § 22 ust. 2.
- Osoby zakwaterowane w DS zobowiązane są do podpisywania umów najmu. Wzór umowy określa Rektor. Obowiązek ten nie dotyczy osób zakwaterowanych doraźnie.
- Osoby zakwaterowane w DS, zobowiązane są do wpłaty kaucji najpóźniej do dnia poprzedzającego zakwaterowanie (decyduje data wpływu kaucji na konto DS). Obowiązek ten nie dotyczy osób zakwaterowanych doraźnie.
- W okresie przerwy wakacyjnej, tj. w terminie od 1 lipca do dnia 20 września, student ma możliwość korzystania z miejsca w DS po uzyskaniu zgody kierownika DS.
§ 24
W sprawach dotyczących przyznawania prawa do zamieszkania w DS, nieuregulowanych Regulaminem, instancją odwoławczą jest Rektor.
ROZDZIAŁ IX
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 25
- Organem uprawnionym do rozstrzygania w sprawach dotyczących przyznawania świadczeń pomocy materialnej jest Rektor.
- Wysokość stawek świadczeń oraz wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta, uprawniającego do ubiegania się o stypendium socjalne, określa odrębne zarządzenie Rektora.
- Studenci będący cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia przed rokiem akademickim 2019/2020, ubiegają się o pomoc materialną na zasadach dotychczasowych do czasu ukończenia studiów.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, ze zm.).