Czcionka A- A A+

Centrum Nauczania Języków Obcych

Historia CNJO

Obec­ne CNKJO UM zosta­ło powo­ła­ne jako jed­nost­ka mię­dzy­wy­dzia­ło­wa 19 kwiet­nia 1956 roku funk­cjo­nu­jąc pod nazwą Stu­dium Języ­ków Obcych do roku 1973. W roku 1974 SJO zosta­ło prze­mia­no­wa­ne na Stu­dium Prak­tycz­nej Nauki Języ­ków Obcych, a w roku 1998 uchwa­łą Sena­tu  zosta­ło prze­kształ­co­ne w Cen­trum Naucza­nia Języ­ków Obcych i pod taką nazwą funk­cjo­nu­je jako jed­nost­ka ogól­no­uczel­nia­na do dnia dzi­siej­sze­go. W począt­ko­wym okre­sie sie­dzi­ba Stu­dium mie­ści­ła się na zaple­czu Col­le­gium Ana­to­mi­cum przy Naru­to­wi­cza 60. W 1975 Stu­dium otrzy­ma­ło samo­dziel­ny lokal przy Al. Kościusz­ki 85, a od  2002  Cen­trum Naucza­nia Języ­ków Obcych  znaj­du­je się przy pla­cu Gen. J Hal­le­ra 1 ( budy­nek nr 1,  III p.). W chwi­li obec­nej CNJO UM wcho­dzi w skład Uczel­nia­ne­go Cen­trum Kształ­ce­nia pod­po­rząd­ko­wa­ną Pro­rek­to­ro­wi ds. Kształ­ce­nia.

Kolej­ni kie­row­ni­cy od momen­tu powsta­nia jed­nost­ki to:
— prof. dr hab. Mści­sław Olech­no­wicz, filo­log rosyj­ski (1956 ‑1969)
— mgr Wło­dzi­mierz Jaku­bow­ski, filo­log angiel­ski (1970 — 1974)
— mgr Zdzi­sław Pała­tyń­ski, filo­log angiel­ski (1974 ‑1994)
— mgr Kin­ga Stu­dziń­ska-Pasie­ka filo­log angiel­ski  od 1994 — do chwi­li obec­nej.

Głów­nym przed­mio­tem dzia­łal­no­ści Cen­trum była i pozo­sta­je do dnia dzi­siej­sze­go dydak­ty­ka w zakre­sie naucza­nia języ­ków obcych: angiel­skie­go, nie­miec­kie­go, fran­cu­skie­go, rosyj­skie­go i łaci­ny dla potrzeb zawo­do­wych stu­den­tów i absol­wen­tów uczel­ni medycz­nej.
W roku 1983 Stu­dium Prak­tycz­nej Nauki Języ­ków Obcych roz­sze­rza­jąc swo­ją dzia­łal­ność nie tyl­ko dydak­tycz­ną, ale i usłu­go­wą powo­ła­ło Sek­cję Tłu­ma­czy, któ­rej głów­nym zada­niem do dnia dzi­siej­sze­go jest wyko­ny­wa­nie tłu­ma­czeń i adju­sta­cji donie­sień nauko­wych dla pra­cow­ni­ków i admi­ni­stra­cji uczel­ni.

W 1994 roku sek­cja języ­ka angiel­skie­go przy­stą­pi­ła do Pro­gra­mu TEMPUS  “Lan­gu­age Access to Medi­ci­ne: Reso­ur­ce Pro­vi­sion and Tra­iner Deve­lop­ment”. W pro­gra­mie tym uczest­ni­czy­ły ze stro­ny pol­skiej: Aka­de­mia Medycz­na w War­sza­wie i Ślą­ska Aka­de­mia Medyczna.Stronę bry­tyj­ską repre­zen­to­wał : Uni­ver­si­ty of Dur­ham, Uni­ver­si­ty of New­ca­stle upon Tyne, Fun­da­cja Wel­l­co­me, a repre­zen­tan­tem  Irlan­dii był Uni­ver­si­ty Col­le­ge Cork. Dzię­ki pomo­cy pro­gra­mu TEMPUS  Cen­trum utwo­rzy­ło i wypo­sa­ży­ło cen­trum samo­kształ­ce­nia oraz zaku­pi­ło pod­ręcz­ni­ki i  nowo­cze­sne pomo­ce audio­wi­zu­al­ne(  taśmy wideo i opro­gra­mo­wa­nie) wyko­rzy­sty­wa­ne w trak­cie zajęć ze stu­den­ta­mi. Owo­cem tego pro­gra­mu szko­le­nio­we­go jest tak­że wyda­ny przez Wydaw­nic­two Nauko­we PWN w 1997 roku pod­ręcz­nik zaty­tu­ło­wa­ny “EMP Acti­vi­ties Reci­pes for Teaching English to Medi­cal Stu­dents and Doctors” będą­cy zbio­rem mate­ria­łów dydak­tycz­nych prze­zna­czo­nych lek­to­rów i uczel­ni medycz­nych.

W latach 1994–2000 lek­to­rzy zespo­łu języ­ka łaciń­skie­go bra­li czyn­ny udział w mię­dzy­na­ro­do­wych semi­na­riach i kon­fe­ren­cjach orga­ni­zo­wa­nych w ramach współ­pra­cy euro­pej­skiej przez nie­miec­kie towa­rzy­stwo L.U.P.A. — “Lati­nae Vivae Pro­ve­nen­dae Asso­cia­to” i fran­cu­skich filo­lo­gów kla­sycz­nych dzia­ła­ją­cych w “Opus Fun­da­tum-Lati­ni­tas’ przy Waty­ka­nie.

W latach 1998–2000 , CNJO UM ści­śle współ­pra­co­wa­ło z Bri­tish Coun­cil reali­zu­jąc wła­sny  pro­jekt cyklicz­nych ogól­no­pol­skich  semi­na­riów  dla lek­to­rów uczel­ni medycz­nych . Celem spo­tkań było ujed­no­li­ce­nie obo­wią­zu­ją­cych pro­gra­mów naucza­nia dla róż­nych wydzia­łów i oddzia­łów aka­de­mii medycz­nych w Pol­sce.

W grud­niu 2008 roku Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi uzy­skał dofi­nan­so­wa­nie z Pro­gra­mu Ope­ra­cyj­ne­go Kapi­tał Ludz­ki na reali­za­cję pro­jek­tu w obsza­rze Dzia­ła­nia 4.1. — Wzmoc­nie­nie i roz­wój poten­cja­łu dydak­tycz­ne­go uczel­ni oraz zwięk­sze­nie licz­by absol­wen­tów kie­run­ków o klu­czo­wym zna­cze­niu dla gospo­dar­ki opar­tej na wie­dzy. W latach 2009–2012 CNJO UM oraz wyod­ręb­nio­ny zespół pro­jek­to­wy było odpo­wie­dzial­ne za reali­za­cję pro­jek­tu “Popra­wa jako­ści naucza­nia w języ­ku angiel­skim na UM poprzez pod­nie­sie­nie kom­pe­ten­cji aka­de­mic­kiej kadry dydak­tycz­nej”. Koor­dy­na­to­rem zespo­łu pro­jek­to­we­go jest dr Kin­ga Stu­dziń­ska-Pasie­ka - Kie­row­nik Cen­trum Naucza­nia Języ­ków Obcych Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go w Łodzi.Głównym celem pro­jek­tu było pod­wyż­sze­nie, jako­ści naucza­nia w języ­ku angiel­skim dla stu­den­tów Oddzia­łu Stu­diów w Języ­ku Angiel­skim przy Wydzia­le Woj­sko­wo-Lekar­skim poprzez pod­nie­sie­nie kwa­li­fi­ka­cji języ­ko­wych kadry aka­de­mic­kiej reali­zu­ją­cej dydak­ty­kę na tym Oddzia­le.

Reali­za­cja pro­jek­tu obję­ła nastę­pu­ją­ce dzia­ła­nia:

  • szko­le­nie lek­to­rów języ­ka angiel­skie­go w zakre­sie nowo­cze­snych metod naucza­nia w wio­dą­cych i akre­dy­to­wa­nych pla­ców­kach szko­le­nio­wych na tere­nie UK (Insti­tu­te of Applied Lan­gu­age Stu­dies, Uni­ver­si­ty of Edin­burgh, The English Lan­gu­age Cen­tre,  Bri­gh­ton &Hove, Anglo­Lang  (Scar­bo­ro­ugh), co pod­nio­sło kwa­li­fi­ka­cje zawo­do­we kadry  CNJO UM.
  • szko­le­nie meto­dy­ka odpo­wie­dzial­ne­go za pro­wa­dze­nie szko­leń nauczy­cie­li aka­de­mic­kich z zakre­su meto­dy­ki naucza­nia i metod oce­nia­nia dostar­czy­ło wie­dzę z zakre­su dosto­so­wy­wa­nia zało­żeń pro­gra­mo­wych i meto­dycz­nych do mię­dzy­na­ro­do­wych wyma­gań egza­mi­nów licen­cyj­nych;
  • wdro­że­nie sys­te­mu powta­rzal­nych szko­leń prze­zna­czo­nych dla kadry aka­de­mic­kiej z zakre­su meto­dy­ki naucza­nia i metod oce­nia­nia;
  • wdro­że­nie dwu­stop­nio­we­go sys­te­mu kur­sów języ­ko­wych pod­no­szą­cych kwa­li­fi­ka­cje języ­ko­we kadry aka­de­mic­kiej pro­wa­dzą­cej zaję­cia w języ­ku obcym;
  • dosto­so­wa­nie i wypo­sa­że­nie pomiesz­czeń szko­le­nio­wych do obo­wią­zu­ją­cych euro­pej­skich stan­dar­dów umoż­li­wia­ją­cych wyko­rzy­sta­nie nowo­cze­snych metod audio-wizu­al­nych sto­so­wa­nych w naucza­niu języ­ków obcych;
  • uak­tu­al­nie­nie zaso­bów meto­dycz­nych CNJO UM

Od ponad 10 lat CNJO UM współ­pra­cu­je z uczel­nia­nym biu­rem uczest­ni­czą­cym w Pro­gra­mie ERASMUS, poprzed­nio SOCRATES od 1999 roku. Obec­nie, od 2007 roku,  Pro­gram ERASMUS jest reali­zo­wa­ny w ramach edu­ka­cyj­ne­go pro­gra­mu Unii Euro­pej­skiej Era­smus LLP- Life­long Lear­ning Pro­gram­me - Ucze­nie Się Przez Całe Życie.  CNJO UM pro­wa­dzi dokształ­ca­ją­ce kur­sy języ­ko­we przy­go­to­wu­ją­ce stu­den­tów do wyjaz­dów i prak­tyk w zakre­sie języ­ka angiel­skie­go, fran­cu­skie­go, nie­miec­kie­go, wło­skie­go, hisz­pań­skie­go i por­tu­gal­skie­go. Do zadań CNJO nale­ży rów­nież poświad­cza­nie kom­pe­ten­cji języ­ko­wych ubie­ga­ją­cych się osób.

W roku 2012 CNJO UM roz­po­czę­ło współ­pra­cę z Urzę­dem Mia­sta Łodzi jako part­ner stra­te­gicz­ny, reali­zu­jąc kolej­ne edy­cje pro­jek­tu pod nazwą Mło­dzi w Łodzi- Języ­kow­zię­ci. Celem Pro­jek­tu, któ­ry jest adre­so­wa­ny — oprócz stu­den­tów — tak­że do absol­wen­tów łódz­kich uczel­ni wyż­szych, jest pro­mo­cja nauki języ­ków obcych i zachę­ce­nie łódz­kich stu­den­tów i absol­wen­tów do pod­no­sze­nia swo­ich kwa­li­fi­ka­cji języ­ko­wych. CNJO Uni­wer­sy­te­tu Medycz­ne­go pro­wa­dzi zaję­cia w zakre­sie języ­ka cze­skie­go , nider­landz­kie­go oraz por­tu­gal­skie­go.

godło Polski

Uni­wer­sy­tet Medycz­ny w Łodzi
Ale­ja T. Kościusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

BIP